Cum te protejezi împotriva fraudelor bancare. Greșeala care te lasă fără bani în cont
- Georgiana Dragomir
- 27 februarie 2024, 07:26
Fraudele bancare sunt din ce în ce mai frecvente, avertizează specialiștii în securitate cibernetică. De multe ori, românii au fost victimele infractorilor și au rămas fără bani în cont.
Băncile din România au luat măsuri suplimentare de securitate, pentru a-și proteja clienții împotriva fraudelor online. Românii sunt sfătuiți să nu dezvăluie codul PIN al cardului, să nu introducă datele contului și ale cardului bancar pe site-uri neautorizate, să nu răspundă la mesaje de tip text(SMS)de la numere necunoscute, neoficiale, prin care li se cere accesarea unor linkuri. În caz contrar, contul bancar poate fi fraudat.
Fraudele bancare pot fi evitate. Recomandările Băncii Transilvania
Banca Transilvania a transmis câteva recomandări, esențiale, pentru protecția clienților, astfel încât să nu fie victima tentativelor de fraudă online. Iată principalele măsuri de siguranță pe care le putem lua:
- Nu dezvălui nicio informație de acces la aplicațiile bancare (user, parolă, one-time password, alte credențiale).
- Nu descărca nicio aplicație precum Any Desk.
- Nu dezvălui datele cardului bancar: nume, număr, data de expirare, CVV2/CVC (numărul de trei cifre de pe spatele cardului) și nici PIN-ul. Nu introdu PIN-ul pe site-uri și nu-l divulga telefonic. Site-ul pe care urmează să introduci datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat (link-ul trebuie să înceapă cu https).
- Analizează critic un mesaj primit. Evită accesarea link-urilor care prezintă modalități rapide de îmbogățire sau de economisire. Dacă ceva este prea bun pentru a fi adevărat, probabil că exact așa este.
- Evită să accesezi „oportunități de investiții” care vin din partea unor persoane necunoscute, care îți prezintă aceste oportunități pe e-mail, prin SMS sau telefon. Aceste persoane pot suna ca și cum ar fi din partea BT sau a altor bănci. De multe ori, pentru accesarea acestora ți se solicită să transferi sume de bani.
- Fii atent la mesajele care par să fie din partea Băncii Transilvania (sau a băncilor, în general). Nu solicităm niciodată date confidențiale (datele cardurilor, parolă de acces, PIN) – telefonic, prin SMS, e-mail etc.
- Evită să accesezi link-uri primite din surse necunoscute (pe e-mail, SMS, prin social media, WhatsApp, Signal, Telegram etc.) și nu completa datele tale personale sau bancare pe aceste link-uri. Dacă ai suspiciuni cu privire la o ofertă, evită să accesezi materialele respective și verifică existența promoției sau a ofertei pe un canal oficial de comunicare al companiei.
Unde pot fi reclamate fraudele bancare
În cazul în care ai o suspiciune că ești victima unui incident, dacă ești client BT, ia legătura cu banca: contact@btrl.ro; 0264 30 80 28, iar în cazul în care ai fost păgubit, depune o plângere la Poliția Română și informează Directoratul Național de Securitate Cibernetică (alerts@dnsc.ro, 1911), a transmis Banca Transilvania. Aceste măsuri de siguranță se pot implementa indiferent la ce bancă este deschis contul bancar. Informațiile de contact se regăsesc pe site-urile oficiale ale băncilor respective.