Film ca proiect curatorial. Fundația Calina prezintă la Timișoara ARTISTHETEACHER
- Georgeta Petrovici
- 4 aprilie 2019, 11:15
Fundația Calina prezintă la Timișoara un eveniment cultural de excepție, ARTISTHETEACHER, în care Larisa Oancea, tânăr istoric de artă, vorbește despre Film ca proiect curatorial.
Evenimentul e programat în 11 aprilie, de la ora 19. Filmul ca proiect curatorial deschide o paranteză cuprinzătoare asupra influenţelor reciproce dintre filmic si muzeal, trasând o linie fluidă între white cube (spaţiul muzeal) şi black cube (sala de cinema). ”În 2019 ARTISTHETEACHER aduce arta mai aproape de tinerii din centrele universitare și mediază procesul de formare al acestora prin intermediul educației non-formale, încurajează procesul creativ și critic. În acest sens, realizăm o serie de întâlniri, workshop-uri, talk-uri interactive, coordonate și moderate de artiști vizuali, curatori, istorici și critici de artă din țară și internaționali”, transmit reprezentanții Calina. Tema muzeificării cinematografiei constituie astăzi unul dintre punctele nodale ale transgresării limitelor dintre filmic si pictural. ”Muzeul devine noul templu al cinefiliei: pe de o parte, regizori în rol de curatori – “ Voyages en Utopie “ de Jean-Luc Godard (Centre Pompidou, 2006), “ Carne y Arena “ de Alejandro G. Iñárritu (Fondazione Prada, 2017) sau „cabinetul de curiozităţi” curatoriat de Wes Anderson la Kunsthistorisches Museum (septembrie 2018-ianuarie 2019) – iar pe de alta, istorici de artă şi curatori care includ cinematografia în proiectele lor expoziţionale – “ Le mouvement des images “ de Philippe Alain-Michaud, “ Nouvelles histoires de fantômes “ de Georges Didi-Huberman şi Arno Gisinger (Palais de Tokyo, Paris, 2014) sau “ Pasolini Roma “ de Alain Bergala, Jordi Balló şi Gianni Borgna (Palazzo delle Esposizioni, Roma, 2014)”, aratpă curatorul evenimentului.
Larisa Oancea este istoric de artă și cercetător în cadrul platformei curatoriale Yogurt Magazine. Este doctor în istoria și teoria artei (Universitatea de Arte Plastice, București), cu o teză care reflectă legătura dintre istoria artei și cinematografie, continuarea fluidă a cercetărilor sale anterioare asupra dialogului dintre pictură și film, precum și asupra relației dintre cinematografie și antropologie. A fost implicată în colaborări ca asistent de muzeu la Fundația Prada, Triennale di Milano sau Bienala de la Veneția, e contribuitor pentru diferite reviste de artă, curator și cercetător pentru diferite sesiuni de filmare (Casa del Cinema Pasinetti - Veneția, Palazzo Cesi - Acquasparta , Centrul de Artă Contemporană Club Electroputere - București / Craiova). În timpul doctoratului ei, Larisa a efectuat cercetări independente în diferite instituții precum Bibliotheca Hertziana, Centro Sperimentale di Cinematografia sau Fondazione Giorgio Cini, ca o extindere a curiozității sale în domeniul fotografiei și cinematografiei. În prezent locuiește în Veneția unde colaborează cu diferite instituții de artă și în principal cu artiști care folosesc video și fotografie în arta lor.