Citiţi aici varianta elaborată de Ministerul Mediului şi trimisă la Guvern.

Principalele schimbări, conform notei de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă, privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, sunt următoarele:

  • introducerea unei taxe pe poluare, de la 1 ianuarie 2011, odată cu intrarea în vigoare a Normei Euro 5 pentru înmatricularea, vânzarea şi introducerea în circulaţie a vehiculelor noi, conform Regulamentului CE nr. 715/2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor.
  • concomitent cu introducerea taxării autovehiculelor cu motoare Euro 5, se preconizează un nivel relativ scăzut al acesteia, care să asigure menţinerea cererii pentru aceste vehicule.
  • intensificarea aplicării principiului „poluatorul plăteşte”, prin diferenţierea mai accentuată a taxării între normele de poluare, în defavoarea normelor inferioare.
  • în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Mediului şi Pădurilor împreună cu Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.

Cum motivează Ministerul Mediului majorarea taxei
„Luând în considerare obiectivul Guvernului de a avea un parc naţional auto cu o performanţă de mediu mai ridicată, şi în consecinţă o mai bună calitate a aerului, fapt compatibil cu obiectivele şi normele de drept europene, prin încurajarea achiziţiei de autoturisme electrice, cele cu propulsie hibridă, cele dotate cu instalaţii GPL/GNC şi cele dotate cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante,  având în vedere necesitatea intensificării aplicării principiului „poluatorul plăteşte” în scopul atingerii obiectivelor de mediu stabilite la nivelul Uniunii Europene, în considerarea faptului că aceste elemente constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată şi vizează totodată interesul public”, se precizează în nota de fundamentare a Ordonanţei.
Cum se calculează taxa de poluare
Pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a taxei specifice exprimate în euro/1 gram CO2, prevăzute în anexa nr. 1, şi a normei de poluare şi a taxei specifice exprimate în euro/1 cmc, prevăzute în anexa nr. 2, şi a cotei de reducere a taxei, prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4, după formula: Suma de plată = [(A x B x 30%) + (C x D x 70%)] x (100 – E)%,  unde: A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km;  B = taxa specifică, exprimată în euro/1 gram CO2, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 1;  C = cilindree (capacitatea cilindrică);  D = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 2;  E = cota de reducere a taxei, prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4;”
Maşinile cumpărate până pe 31 decembrie, plătesc vechea taxă
În cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", cuantumul taxei se reduce cu 25%. În plus, Pentru autovehiculele achiziţionate în vederea înmatriculării în România înainte de data de 31.12.2010 şi care nu au fost înmatriculate în România până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică nivelul taxei pe poluare pentru autovehicule prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr50/2008, cu modificările ulterioare, în vigoare până la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă.
Pentru ce maşini se va achita vechea taxă şi în 2011
De această prevedere vor beneficia: autovehiculele pentru care a fost lansată comanda fermă anterior datei de 31.12.2010 şi pentru care se face dovada plăţii integrale sau a unui avans, autovehiculele ce au fost introduse în ţară şi pentru care se face dovada cu carnet de TIR/CMR/CIM şi/sau dovada radierii din ţara de provenienţă, documente emise înainte de 31.12.2010, şi pentru  autovehiculele pentru care s-a eliberat dovada de înmatriculare provizorie de către autorităţile din ţara de provenienţă a autovehiculului, emisă înainte de 31.12.2010.
Pentru a beneficia de prevederi, persoana fizică sau juridică prezintă autorităţii fiscale competente pentru calculul taxei pe poluare, în vederea luării în evidenţă, în termen de 20 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, o cerere însoţită de unul dintre documentele enumerate mai sus,  şi o declaraţia pe proprie răspundere, în formă autentică, din care să reiasă că autovehiculul a fost achiziţionat anterior datei de 31.12.2010 în vederea înmatriculării în România.