Elon Musk anunță lansarea flotei de robotaxi Tesla în Austin, Texas
- Iulia Moise
- 30 ianuarie 2025, 18:03

În raportarea financiară a ultimului trimestru din 2024, Tesla a anunțat vânzări și profituri sub așteptări. Elon Musk a afirmat că Tesla va lansa un serviciu de robotaxi „nesupravegheat” în Austin, Texas, până în iunie anul acesta, și în fiecare piață până anul viitor. Musk spune că 2025 ar putea fi cel mai bun an din istoria Tesla.
Tesla va lansa serviciu de robotaxi
Afirmatia lui Musk a fost întâmpinată cu un scepticism extrem de puternic în forumurile online pentru conducerea autonomă. A făcut predicții privind implementarea unei astfel de capacități în fiecare an timp de peste 8 ani, dar nu a livrat. Această predicție de 5 luni este, totuși, una dintre cele mai scurte predicții ale sale.
Serviciul va fi oferit, afirmă el, prin intermediul vehiculelor deținute de flota Tesla. Clienții vor primi software-ul FSD cu aceeași capacitate într-un timp rezonabil după aceea. Mașinile vor prelua pasageri fără nimeni în vehicul în luna iunie.
Musk consideră că mass-media se concentrează nedrept pe accidente
Recunoaște că este un obiectiv îndrăzneț și că vor „pune degetul în apă cu delicatețe la început”, dar pentru că sistemul „nu necesită cartografiere”, se poate răspândi rapid și va fi în „multe regiuni din SUA până la sfârșitul anului”. El crede că singurul lucru care i-a ținut înapoi a fost un „exces de prudență” și că mass-media se concentrează nedrept pe accidentele Tesla.
Anul viitor, va fi „în aproape fiecare piață, limitat de aprobarea de reglementare” și că clienții vor putea să își închirieze propriile vehicule prin intermediul flotei Tesla. Tesla a declarat că va dovedi autorităților de reglementare că Tesla FSD este „fără echivoc mai sigur” „decât modul de conducere obișnuit, un accident la fiecare 5,9 milioane de mile conduse, de 8,5 ori mai sigur.” (El se poate referi la datele de la NHTSA care afirmă că șoferii umani au un accident raportat de poliție la aproximativ fiecare 600.000 de mile.
Când Tesla raportează numărul de accidente pentru Autopilot/FSD, raportează numere pentru desfășurările de airbaguri, care sunt mult mai rare și au loc în principal pe autostrăzi—nu accidentele raportate de poliție pe străzi mixte—și pentru sistemul supravegheat.
Sistemul de autopilot al Tesla, departe de a fi viabil
Afirmatia lui Musk este, conform tuturor dovezilor disponibile, extremă până la punctul de a fi ridicolă și, într-adevăr, primește multă ridiculizare. Deși Tesla nu a publicat date semnificative despre sistemul lor FSD supravegheat, datele din T4 2024 despre Autopilot (care acum folosește software-ul FSD pe autostrăzi) au afirmat un interval de 5,9 milioane de mile între „accidente.”

Elon Musk. Sursă foto: wikimedia
Acestea sunt accidentele care declanșează un airbag, care reprezintă o mică fracțiune din totalul accidentelor și se întâmplă în principal pe autostrăzi, unde accidentele sunt mult mai puțin frecvente (deși mai severe). Acesta este pentru sistemul supravegheat, unde șoferul este îndemnat să observe constant drumul și preia controlul dacă sistemul face ceva ce îl face pe șofer inconfortabil.
Proprietarii de Tesla, fac des o „decuplare critică”
Pe de altă parte, proprietarii de Tesla independent au colectat date despre cât de des simt că fac o „decuplare critică,” adică preiau controlul atunci când simt că vehiculul era pe cale să facă ceva grav, aproximativ la fiecare 400 de mile cu noua versiune 13.2 a Tesla FSD.
Pentru că ei intervin, nu se determină dacă un accident real ar fi avut loc, aceasta se bazează pe frică. Contrastați asta cu un studiu recent realizat de asigurătorul elvețian SwissRe, care a examinat datele despre Robotaxi-urile Waymo care operează fără nimeni la volan, potrivit forbes.com.
Au constatat că acele mașini au fost implicate într-un eveniment de accident care ar fi dus la o cerere de despăgubire de asigurare la fiecare 2,3 milioane de mile. Deși cele două cifre calculează ceva moderat diferit, diferența este atât de imensă încât afirmațiile lui Musk devin complet incredibile. În timp ce Waymo începe acum să își extindă serviciul, inclusiv în Austin, acest lucru se întâmplă la peste 6 ani după ce au reușit pentru prima dată să scoată o mașină pe drumuri fără șofer de siguranță.
Tesla a prezentat recent Cybercabs care oferă plimbări pe un platou de filmare închis, iar mașinile lor se conduc singure de pe linia de producție până la încărcătură.