Efectul taxei de 7 eurocenți. Statul pierde zeci de milioane de euro pe lună

Efectul taxei de 7 eurocenți. Statul pierde zeci de milioane de euro pe lună

Acciza suplimentară introdusă la 1 aprilie pentru fi ecare litru de combustibil a făcut ca la buget să nu mai ajungă o parte din banii ce trebuiau plătiți de transportatori.

Din aprilie, majoritatea transportatorilor care au sedii apropiate de țările vecine au început să alimenteze în străinătate, unde este mai ieftin. „Firma pe care o am, destul de mică, cu circa 90 de tiruri, plătea, lunar, acciză de 160.000 de euro statului român. Acum alimentez în Ungaria, ceea ce înseamnă că banii aceștia se duc la statul ungar”, a declarat, pentru EVZ, Adrian Pop, de la Confederația Națională Rutieră. Potrivit acestuia, în Arad și Timiș, 10 -15 transportatori cu firme de dimensiuni apropiate de cea pe care o conduce procedează la fel, ceea ce înseamnă că numai de la aceste companii statul pierde lunar, prin acciză, aproape 2 milioane de euro. La nivelul țării, suma se ridică lunar la câteva zeci de milioane de euro, bani care, de la 1 aprilie, cresc bugetele statelor vecine și nu pe al statului român.

„În Ungaria, un litru de motorină costă un euro, în timp ce în România și dacă cumperi în avans, en-gros, cu plata pe loc, plătești 1,07 euro pe litru. Pentru diferența aceasta de 7 cenți ne-am mutat în afară. Mai mult, prețul de pompă este de 1,17 euro, în România”, explică Pop.

De asemenea, transportatorii care au sedii apropiate sau rute care trec prin Bulgaria sau Ucraina, unde un litru de motorină costă un euro, respectiv 0,85 euro, alimentează în aceste țări.

Ne puteți urmări și pe Google News

Rambursare greoaie

Pentru a ușura viața marilor transportatori, statul le-a promis că le va rambursa, trimestrial, circa 4 eurocenți din cei 7 plătiți suplimentar. Astfel, de la 1 iulie, la trei luni după introducerea accizei, ar trebui să se facă primele rambursări.

Cu toate astea, propunerea este încă în faza de proiect și transportatorii se plâng că banii vor fi aproape imposibil de recuperat. „Potrivit propunerii, ar trebui să venim cu chitanțe, cu file de parcurs, cu diagrame tahograf. Este prea multă birocrație”, spune Adrian Pop.

Șeful Confederației Naționale Rutiere, Augustin Hagiu, crede că până la jumătatea anului este greu să avem un plan de rambursare bine pus la punct, la cât de greoi merg negocierile cu statul. „În aceste condiții, este posibil ca autoritățile să se vadă înfrânte și să anuleze taxa de 7 eurocenți, din toamnă, pentru că veniturile la buget nu sunt cât se așteptau”.

Exemplul Ungariei

Pe de altă parte, reprezentanții altor grupări patronale spun că se poate ajunge la o formulă care să mulțumească atât autoritățile, cât și transportatorii.

„Am realizat deja un studiu, cu datele din 6 țări în care se aplică rambursarea unei părți din acciză și l-am prezentat autorităților. De asemenea, o delegație din Ungaria, țară care rambursează 5,5 eurocenți pe litru transportatorilor, a venit și a discutat la Finanțe despre cum se implementează la ei acest sistem. Se poate ajunge la o formulă care să mulțumească atât transportatorii, cât și autoritățile, pe temen lung”, a declarat, pentru EVZ, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri.