Doi cântăreți celebri din Republica Moldova, sfârșit tragic și absurd
- Ramona Rotaru
- 8 septembrie 2024, 18:31
Doina și Ion Aldea-Teodorovici sunt două figuri emblematice ale muzicii și culturii românești din Republica Moldova. Cuplul a fost cunoscut pentru talentul muzical, dar și pentru activismul cultural și politic, dedicat idealului unirii Basarabiei cu România. Moartea lor tragică într-un accident de mașină a lăsat un gol imens în inimile celor care îi admirau și a generat numeroase speculații, mai ales că Doina și-ar fi prevestit moartea.
Doina și Ion Aldea-Teodorovici, carieră încununată de succes
Ion Aldea-Teodorovici s-a născut pe 7 aprilie 1954, în Leova, într-o familie de intelectuali. A studiat muzica la Chișinău, specializându-se în compoziție. A devenit cunoscut ca un compozitor și cântăreț talentat, creând melodii care îmbinau influențe folclorice cu stiluri moderne.
Doina s-a născut pe 15 noiembrie 1958, în comuna Bălți, într-o familie de intelectuali moldoveni. Și-a dedicat viața muzicii, devenind o cântăreață apreciată datorită vocii sale calde și a interpretărilor sale pline de emoție. Întâlnirea dintre Doina și Ion Aldea-Teodorovici a fost definitorie atât pe plan personal, cât și profesional. Cei doi s-au căsătorit și au format unul dintre cele mai iubite cupluri artistice din spațiul românesc.
Cariera lor a fost încununată de succese, având și o serie de cântece patriotice. Ele au devenit imnuri ale mișcării naționale din Basarabia. Printre cele mai cunoscute melodii ale lor se numără „Suveranitate”, „Eminescu” și „Pentru ea”. Toate aceste melodii erau dedicate idealurilor de libertate și unitate națională. Prin muzica lor, au fost voci puternice în susținerea limbii române și a identității naționale într-o perioadă marcată de tranziția de la regimul sovietic la o identitate națională proprie.
Doina și-a prevestit moartea
Doina și Ion Aldea-Teodorovici aveau și afaceri, nu se întrețineau doar din muzică. Unul dintre oamenii cu care aveau unele afaceri era Vasile Caudal, un bun prieten al cuplului. Pentru a rezolva niște probleme, Ion și Vasile trebuiau să plece la Chișinău și au stabilit să pornească la drum cu mașina, în noaptea de 29 spre 30 octombrie 1992.
La acest drum trebuia să plece doar Ion și prietenul său. Doina avea un sentiment ciudat în legătură cu această plecare și i-a zis soțului cu o zi înainte să nu plece la Chișinău. L-a rugat să rămână acasă și i-a spus că are presimțirea că ceva rău se va întâmpla. Ion nu a ascultat temerile soției și a pregătit plecarea. Ba mai mult, la insistențele prietenului lor, a convins-o și pe Doina să meargă cu ei. Artista a plâns și a refuzat vehement să plece. I-a spus soțului că dacă pleacă în aceea noapte nu se va mai întoarce la București. În cele din urmă a cedat și a plecat spre Chișinău.
La drum, soții Doina și Ion Aldea-Teodorovici nu au plecat doar cu prietenul lor Vasile Caudal, ci și cu un amic al acestuia, Alexandru Ciacuno. Acesta din urmă a insista ca Ion să se așeze pe bancheta din spate, alături de soția sa. Nu l-a lăsat să stea pe locul din dreapta șoferului. La drum au plecat cu noua mașină a lui Vasile, un Opel. Deși era nedormit de mai bine de 12 ore, omul de afaceri a urcat la volan, simțindu-se în stare să parcurgă drumul de la București la Chișinău.
Accidentul mortal în care au fost implicați Doina și Ion Aldea-Teodorovici
Oboseala lui Vasile Caudal și-a spus cuvântul și a ațipit la volan. La 49 km de București, în apropierea localității Coșereni, mașina a intrat într-un copac. Potrivit informațiilor din anchetă, șoferul ar fi condus cu viteză și nu s-ar fi adaptat condițiilor de condus pe timp de noapte. Automobilul s-ar fi deplasat cu aproximativ 140 de km/h. Potrivit rechizitoriului, șoferul nu a putut aborda în condiții de siguranță curba la stânga, iar manevrele bruște, succesive, combinate cu acționarea frânei de serviciu au condus la intrarea într-un derapaj necontrolat.
Automobilul în care se aflau Doina și Ion Aldea-Teodorovici s-a întors la 180 de grade, a ieșit de pe carosabil și a intrat într-un copac situat la doi metri de șosea. Impactul a avut loc în partea din spate a mașinii, iar partea din față a rămas intactă. Cei doi soți aflați pe bancheta din spate au fost striviți. Ion a murit pe loc. El nu a fost scos din mașină până dimineața, fiind prins între fiare.
Pasagerii de pe locurile din față au fost transportați la spitalul din Urziceni cu leziuni superficiale. Doina a fost luată și ea de o ambulanță în jurul orei două dimineața și a fost dusă tot la spitalul din Urziceni. Medicii i-au administrat medicamente pentru ridicarea tensiunii arteriale, însă aceasta a continuat să scadă. S-a decis trimiterea artistei la București, însă salvarea a rămas pe drum, pe la Afumați, fără benzină. Au reușit să facă rost de combustibil și au continuat drumul. Doina și-a recăpătat cunoștința și a spus personalului de pe ambulanță că o doare tot corpul. Când au ajuns lângă spitalul din Floreasca, în fața clubului Dinamo, artista a murit. Doina era însărcinată și aștepta o fetiță.
Un accident sau un asasinat orchestrat?
Moartea tragică a soților Doina și Ion Aldea-Teodorovici a generat o serie de teorii conspiraționiste. Acestea au fost alimentate de circumstanțele neclare ale accidentului și de impactul politic și cultural pe care cei doi îl aveau. Una dintre cele mai răspândite teorii este că accidentul ar fi fost, de fapt, un asasinat orchestrat de forțele anti-românești. Unii susțin că fosta securitate sovietică ar fi fost implicată, nemulțumiți de activismul celor doi soți. Artiștii erau foarte vocali în susținerea unirii Basarabiei cu România și în promovarea limbii române într-un context post-sovietic tensionat.
O altă teorie susține că accidentul ar fi fost provocat de un sabotaj tehnic al mașinii. Această teorie este alimentată de suspiciunile legate de starea vehiculului și de faptul că accidentul s-a petrecut într-un mod neobișnuit. Cei care cred în această teorie sugerează că frânele mașinii sau altă componentă vitală ar fi fost manipulate pentru a provoca accidentul. În contextul anilor '90, când Republica Moldova trecea printr-o perioadă de instabilitate politică și economică, ideea unui sabotaj orchestrat nu părea imposibilă pentru unii.
Familia soților Doina și Ion Aldea-Teodorovici s-a declarat nemulțumită de modul în care a decurs ancheta. Cu toate acestea, nu au spus nimic despre o posibilă crimă sau că artiștii ar fi reprezentat un pericol pentru cineva anume. Înmormântarea lor a avut loc pe 3 noiembrie 1992, la ora 10:30. Sicriele lor au fost așezate la Opera Națională din Chișinău. Când au fost scoși și plimbați printre mulțime, pe fundal se auzea cântecul „Suveranitate”. Au fost înmormântați, unul lângă altul, la Cimitirul Central din Chișinău.
Doina și Ion Aldea-Teodorovici au lăsat o moștenire culturală
Vinovat pentru producerea acestui accident rutier a fost găsit șoferul, Vasile Caudal. El a fost condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare și obligat să plătească o pensie alimentară pentru Cristofor, copilul celor doi soți carea avea 10 ani când s-a produs accidentul. Șoferul a fost obligat să plătească lunar 10.000 de ruble până când băiatul împlinea vârstă majoratului sau termina studiile superioare. Trebuie precizat că la acea vreme, în Republica Moldova, salariu mediu lunar era de 1.700 de ruble, potrivit informațiilor culese de Andreea Petcu.
Doina și Ion Aldea-Teodorovici au lăsat în urmă o moștenire culturală și muzicală impresionantă. Chiar și astăzi cântecele lor continuă să fie cântate sau ascultate, ca simboluri ale identității naționale românești. De-a lungul anilor ei au fost onorați prin diverse monumente și evenimente comemorative, iar memoria lor rămâne vie în conștiința poporului român. Cuplul Aldea-Teodorovici este văzut nu doar ca doi artiști de excepție, ci și ca martiri ai cauzei naționale, simbolizând lupta pentru libertate, unitate și dreptate.