Distanța parcursă până la farmacie va influența retailul farmaceutic

Distanța parcursă până la farmacie va influența retailul farmaceutic

Noua definiție a pieței relevante geografice avută în vedere de Consiliul Concurenței ar putea avea un impact semnificativ asupra viitoarelor achiziții/consolidări din piața de retail farmaceutic din România.

Distanța parcursă până la farmacie va influența retailul farmaceutic! La finalul lui 2020, Consiliul Concurenței a publicat punctul său de vedere cu privire la schimbarea definiției pieței relevante în sectorul comercializării cu amănuntul de produse farmaceutice și parafarmaceutice, prin magazine specializate de tip farmacii.

Segmentul de retail farmaceutic din România a cunoscut, în ultimii ani, o serie de achiziții și consolidări importante.   „Demersul autorității este binevenit în contextul în care definiția anterioară a pieței relevante geografice  poate să nu reflecte, de o manieră corectă, concurența din piața cu amănuntul", consideră Silviu Vasile, senior associate Filip & Company.

Consiliul Concurenței a propus o piață relevantă geografic de 1 kilometru

Piața relevantă geografic desemnează anume zona de captare de 3 km în jurul farmaciei țintă (pe jos/cu autoturismul, prin considerarea mai multor rute etc.), Noua definiție  propusă de autoritatea de concurență, ce are la bază un studiu de piață, are în vedere o zonă delimitată de o rază de cel mult 1 km de mers pe jos în jurul farmaciei.

Cadrul restrâns al noii definiții poate oferi o predictibilitate sporită în realizarea evaluării necesare a pieței, consideră expertul. Sunt eliminate, printre altele, dificultățile generate de considerarea modalităților de deplasare până la farmacie. De asemenea, pare să corespundă preferințelor consumatorilor și a realității din teren, în special în mediul urban, unde densitatea farmaciilor este mai ridicată. La nivelul anului 2019 existau peste 6.000 de farmacii în mediul urban și aproape 4.000 în mediul rural.

Comercializarea online nu va fi afectată de noua definiție

Un alt punct de interes adus de evaluarea realizată de autoritatea de concurență este dat de comerțul online vs. comerțul tradițional. Astfel, conform studiului realizat, pare că segmentul comercializării online nu va fi inclus în definiția pieței relevante geografice. Motivul este reticența consumatorilor în achiziționarea online de medicamente de tip OTC și suplimente alimentare.

Totuși, anul 2020 pare să indice contrariul: o creștere semnificativă a tranzacțiilor online și a dorinței consumatorului de a avea acces la produse prin mijloace la distanță. Astfel, este de urmărit trendul comerțului online de OTC-uri și suplimente alimentare și impactul acestuia, mai ales că există legislația care reglementează comerțul online de produse pharma.

Este posibil ca, pe lângă lanțurile de farmacii din segmentul online, să vedem apariția și altor revânzători, apreciază Silviu Filip. Acest context ar putea duce la creșterea comerțului online de OTC-uri și produse parafarmaceutice. Însă ar putea duce și la o pondere mai mare a canalului online. Este un trend similar tranziției din ultimii ani din retail-ul alimentar și non-alimentar.

Expert: Segmentul online trebuie evaluat în fiecare analiză de piață

În aceste condiții, este important ca segmentul online să fie evaluat în fiecare analiză de piață, opinează Silviu Filip. Astfel se vor evita situațiile în care noua definiție propusă conduce la concluzii eronate. Un exemplu este stabilirea unei cote de piață artificiale care nu ia în calcul și segmentul online.

Orice achiziție/consolidare din piața de retail farmaceutic va necesita o evaluare prealabilă semnificativă. Este vorba în special de cadrul unei asemenea tranzacții, care trebuie să fie bine determinat. De asemenea, procesul de autorizare în fața autorității de concurență ar trebui să fie unul facil.

 

 

Ne puteți urmări și pe Google News