„Dictator Alert” a devenit spaima liderilor politici autoritari

„Dictator Alert” a devenit spaima liderilor politici autoritari

„Dictator Alert”, este o aplicaţie care ajută jurnaliştii să afle totul despre călătoriile liderilor europeni şi nu numai.

Emmanuel Freudenthal şi François Pilet sunt doi jurnalişti care gestionează aplicaţia „Dictator Alert”. Este vorba de un canal Twitter în interiorul căruia sunt semnalate mişcările avioanelor cunoscute ca aparţinând unor dictatori sau lideri foarte importanţi.

Obiectivul celor doi este acela de a urmări, analizând datele freneticului şi aglomeratului trafic aerian, activităţile politicienilor cel mai discutaţi. Zborurile lor, deplasările lor, ţintele lor, tot ceea ce poate fi util pentru a dezvălui lumii ce fac dictatorii şi în ce fel guvernele lor cauzează necazuri propriilor popoare.

Cazuri celebre dezvăluite cu ajutorul aplicaţiei

De exemplu, de câteva luni, liderul camerunez Paul Biya, la putere din 1982, nu se mai îndreaptă spre Europa ca odinioară. Şi asta nu numai că are venerabila vârstă de 86 de ani. Iată că cei doi prieteni descoperă că Biya a călătorit între 2018 şi 2019 de câteva ori la Geneva. De aici pleacă investigaţia jurnalistică a celor doi reporteri, care descoperă că preşedintele camerunez mergea des în Elveţia, petrecând luni de zile acolo, în hoteluri luxoase. Este vorba de structuri de cazare de 40.000 de dolari pe noapte: totul, bineînţeles plătit cu bani publici de o ţară aflată în colaps economic.

Ne puteți urmări și pe Google News

Presa cameruneză i-a acuzat pe cei doi jurnalişti că duc o campanie defăimătoare împotriva lui Biya, care a avut ca efect proteste ale camerunezilor emigraţi, chiar la Geneva, în luna iunie, când s-a descoperit o nouă călătorie în Elveţia a preşedintelui. Din acel moment, Biya preferă să rămână mai mult timp în birourile sale din Yaoundé.

Pentru a explica cum s-a ajuns la aceste descoperiri, Emmanuel Freudenthal a organizat un seminar, numit ''Citizens of Evidence'', cu ajutorul asociaţiei germane Disruption Network Lab. Întâlnirea, la care iau parte zeci de tineri reporteri se desfăşoară într-o localitate nu aleasă întâmplător. Locul ales este cel al aerportului berlinez din Tempelhof, un adevărat templu al aviaţiei: aici s-a născut Lufthansa în 1926, aici guvernul nazist a organizat o teribilă punte aeriană, cea mai mare din epocă.

Tempelhof a fost scos din uz în 2008 şi în zilele trecute, de-a lungul fostelor piste ale aeroportului, astăzi înglobate în unul din cele mai mari parcuri urbane ale Germaniei, a fost posibil să apară mulţi tineri cu un laptop în mână cu intenţia de a examina unele date înregistrate de mici chei USB legate la două antene. Astfel a început seminarul. Freudenthal a arătat tinerilor cum să intercepteze datele şi apoi să le compare cu alte elemente pentru a vedea dacă avioanele suspecte trec deasupra capetelor lor.

Cu cheia USB se obţine numărul zborului avionului, poziţia sa şi altitudinea

Apoi, datele sunt împletite cu cele furnizate de Ads-b Exchange, un site care spre deosebire de cele mai comune, Flightware sau Flightradar24, arată traiectoriile zborurilor militare sau ale avioanelor care vor să scape de radarele mai accesibile. Dacă datele coincid cu cel puţin unul dintre circa 200 de zboruri "suspecte", atunci probabil unul are la bord un lider discutat, un general ala unei armate aflate în război, sau personaje active în lumea contrabandei sau spălării de bani.

Lista avioanelor suspecte a fost asamblată în cursul unor ani zile graţie anchatelor jurnalistice şi a descoperirilor obţinute ca urmare a unor reportaje. Munca lui Freudenthal constă tocmai în asta. Doar că, spre deosebire de tinerii care participă la demonstraţie în timpul seminariilor de la Berlin, cea care dezvăluie datele este o antenă pusă în preajma aeroportului de la Geneva.

Cum încep anchetele jurnalistice cu ajutorul „Dictator Alert”

Dacă anumite date coincid cu unul dintre avioanele listei de mijloace suspecte, atunci Dictator Alert îl twittează făcând publice generalităţile zborului în chestiune. Apoi jurnaliştii intră în rol cu anchetele lor, reuşind să dezvăluie activităţile cele mai ascunse ale subiecţilor de la bordul avioanelor suspectate. Aceasta este maniera în care a izbucnit povestea lui Biya şi călătoriile sale luxoase în Elveţia.

În acelaşi fel a fost dezvăluit cum vicepreşedintele Guineei, Teodor Ngueama Obiane Mangue, ascunde la Geneva 11 automobile de lux. De aici a luat naştere o anchetă a magistraturii elveţiene, care anchetează oficialul din Guineea pentru spălare de bani.

În 2016, Departamentul de Justiţie al SUA n-a făcut un secret că a "aruncat o privire" pe datele twittate de Dictator Alert pentru a deschide unele anchete pentru presupusă corupţie. Iar acum, provocarea cea mai importantă pentru Freudenthal este aceea de a crea o reţea de monitorizare globală capabilă să nu examineze doar datele relevate la Geneva, titrează Il Giornale.