De la Ucraina la Siria: Războiul MEDIATIC al lui Putin cu propriul său popor
- Radu Pădure
- 1 octombrie 2015, 17:50
În platourile televiziunilor moscovite, experții în probleme siriene i-au înlocuit pe experții în probleme ucrainene.
Odată cu primele lovituri aeriene ale Rusiei în Siria, mașinăria mediatică a Kremlinului s-a pus în funcțiune, în încercarea de a schimba opiniile rușilor, în marea lor majoritate defavorabili intervenției militare.
Lev Gudkov, directorul centrului independent de studiu al opiniei publice Levada, a declarat pentru AFP:
„Șapte ruși din opt sunt împotriva intervenției militare în Siria. Dar mai ales, nu înțeleg sau sunt indiferenți față de ce se petrece.”
Potrivit unui sondaj recent al Levada, 84% dintre ruși recunosc că nu urmăresc evenimentele din Siria.
Pentru ca puterea să răstoarne această tendință și să convingă populația de beneficiile loviturilor aeriene, informația va juc un rol crucial, comentează Gudkov.
Principalele canale de televiziune, majoritatea controlate de Kremlin, au înțeles acest lucru, și de mai multe zile experții defilează pe platouri pentru a explica de ce Rusia era obligată să intervină.
Dimitri Kisselef, prezentator TV cunoscut pentru diatribele sale antiamericane, a declarat în cadrul emisiunii sale de la Rossia 1:
„Avem un aliat solid în Orientul Mijlociu, Siria. A-l abandona înseamnă să-i invităm pe teroriști să vină peste noi.”
Influenta Biserică Ortodoxă a calficat intervenția rusă în Siria drept un „război sfânt”, în vreme ce Marele Muftiu al Moscovei, Talgat Tadjudin, s-a declarat și el în favoarea operațiunii.
Expertul Konstantin Kalacev comentează:
„Oamenii își aduc aminte de războiul din Cecenia și sunt de acord să luptăm împotriva islamiștilor, însă situația se va schimba când va apărea primul rus mort.”
Cheia războiului informațional va fi să înfrângă „sindromul afgan”; de la invazia în 1979 a armatei sovietice în Afganistan, urmată de o campanie sângeroasă, rușii sunt foarte reticenți când este vorba ca soldații lor să lupte înafara granițelor.
O altă dificultate pe care experții de imagine o au de înfruntat este faptul că Siria, spre deosebire de Ucraina, se situează în afara zonei de influență tradiționale.
Cum se va justifica Kremlinul în fața cetățenilor că avioanele sale execută raiduri în Siria, câtă vreme a pretins că nici un soldat rus nu a călcat în Ucraina?
Lev Gudkov comentează:
„Propaganda nu funcționează decât atunci când trebuie să spargi niște ușigata deschise. Dacă vine cu idei noi, provoacă neîncredere. Pentru prima dată, Putin a luat o decizie împotriva părerii generale. Acesta este marele lui pariu. Dacă războiul nu este fulgerător și soldații ruși încep să moară, popularitatea sa va cădea.”
O popularitate și așa erodată în urma sancțiunilor internaționale aplicate pentru intervenția din Ucraina.
Gudkov conchide:
„Înlocuirea Ucrainei cu Siria pe canalele de televiziune permite atenuarea sentimentului de eșec al politicii ruse în Ucraina, pe care îl resimte un segment al populației.”