David Popovici, noul trofeu al hapsânilor neputincioși. Înaintea lui a fost Simona Halep

David Popovici, noul trofeu al hapsânilor neputincioși. Înaintea lui a fost Simona Halep

David Popovici, dublu medaliat cu aur și recordman la Campionatul Mondial de Natație de la Budapesta, se bucură de primul vârf al carierei sale sportive, la doar 17 ani. Niciun greu contemporan, precum Michael Phelps, nu a reușit să se impună în natație la o vârstă atât de fragedă. Totodată, aurul mondial nu se compară cu „valoarea” pe care i-o dau unii din cei de acasă. A început bâlciul spoit al falei unor așa-ziși români meritorii.

David Popovici are doar 17 ani. Cu siguranță e copleșit de toată atenția pe care brusc o primește. Cred însă că e cu 40 de sutimi de bazin mai deștept ca turma și-și va delimita succesul și imaginea de nevoia celor din jur de a se lipi de succesul și imaginea lui.

E normal să ne mândrim și să aclamăm, dar e o linie fină între mândrie și vampir de imagine. De exemplu: Ro Vaccinare, platforma oficială a campaniei de vaccinare anti coronavirus în România, a postat pe Facebook, imediat după premierea campionului, următorul mesaj:

Bravo! David, ne mândrim cu tine! Dacă vă spunem că David a avut încredere în medicină, a ales să se vaccineze și nu a avut absolut nicio problemă de la vaccin, primim comentarii negative?

Da, campionul nostru s-a vaccinat împotriva COVID-19. Mulțumită vaccinului a rămas sănătos într-o perioadă dificilă, a putut să se antreneze normal și a putut să facă performanță. Performanțele obținute sunt datorate miilor de ore de antrenament, talentului, disciplinei sportive și spiritului său de învingător. Felicitări, David! Felicitări, campionule!”

Vă sună bine? Vi se pare că ar trebui să așteptăm și postarea obstetricianului care l-a adus pe lume? Exista pe undeva un acord GDPR, dat în scris de David Popovici ca imaginea lui să fie asociată cu Ro Vaccinarea? Sau, mai mult, exista un acord între el și cei 4 giganți pharma care produc vaccinurile care ne expiră prin hangare acum?

EVZ a informat mereu despre importanța vaccinării, despre nenorocirile cauzate de temutul virus, însă niciodată nu a ales să se agațe de numele unor celebrități pentru a influența, într-un fel sau altul, deciziile care trebuie să se bazeze pe opinia unor experți în domeniu. Nici nu am convocat o echipă de paparazzi să stea geană pe vârful acului pentru a dezvălui, împotriva voinței personajelor, cine s-a înțepat sau nu.

Pentru că nu ar fi nici echidistant, nici deontologic, nici legal.

Și totuși, acest film cu vampiri de imagine l-am mai văzut.

Când Simona Halep a urcat pe locul 1 mondial WTA, tenismena noastră s-a trezit cu numele ștanțat pe te miri unde, te miri ce! Mai că aceste asocieri ajunseseră să-i știrbească valoarea. Unele asocieri fiind făcute cu acordul ei, alte... mai puțin.

Nu cred că nu ați ridicat o sprânceană la reclama aceea de Crăciun, cu Simona Halep, cu un glob în buzunar... Moartea publicității și a bunului simț.

Și dacă Simona nu a avut un filtru puternic vizavi de asocierile de imagine transformate în căpușare de imagine, sper că istoria nu se va repeta chiar la indigo. Ba chiar aștept cu interes viitorii ani, în care David Popovici va scrie și mai multe file de istorie în natație. Chiar și atunci mi-ar fi jenă să postez pe Facebook:

Bravo David, ne mândrim cu tine! Dacă vă spunem că David a avut încredere în EVZ și a ales să interzică asocierea imaginii sale cu supa la plic sau cine-știe-ce, și nu a avut absolut nicio problemă din cauza asta, primim comentarii negative?