Cum să evitați problemele cu furnizorii de utilități. Recomandările directorului ANPC
- Ionel Sclavone
- 31 august 2021, 20:12
Consumatorii casnici trebuie să se informeze mult mai serios în legătură cu ofertele diverșilor furnizori de electricitate și gaze naturale. Astfel, vor putea evita situațiile în care vor trebui să plătească facturi mai mari.
Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a făcut mai multe recomandări, pentru consumatorii casnici care aleg un nou furnizor de utilități de pe piața liberă.
Într-o postare pe Facebook, Paul Anghel a arătat că, în primul rând, înainte de a alege un furnizor, consumatorii casnici trebuie să consulte toate informaţiile oferite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Apoi, aceștia trebuie să compare ofertele diferiților furnizori pe comparatorul de pe site-ul ANRE.
Acesta a transmis mai multe recomandări pentru consumatorii casnici în contextul numeroaselor nereguli apărute după liberalizarea pieţei de energie electrică. ANRE şi ANPC au demarat, de marţi, o serie de controale la furnizorii de energie şi de gaze naturale.
„Alegeţi cea mai bună ofertă. Comparaţi ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE (https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife). Dacă primiţi o oferta de furnizare de energie, verificaţi să fie de la un furnizor licenţiat. În comparatorul de tarife, simulaţi un consum identic cu cel din ultima factura primita de la furnizorul actual. În acest fel puteţi vedea imediat care sunt ofertele mai bune”, a transmis directorul Paul Anghel.
Atenție la promoțiile furnizorilor!
Consumatorii trebuie să fie atenţi când compară două oferte, să nu vizeze ofertele promoţionale deoarece acestea sunt valabile pe durata limitată de timp. Ulterior, după expirarea acestor termene, poate creşte.
„Contactaţi furnizorul ales, solicitaţi o ofertă şi o propunere de contract. Verificaţi contractul: citiţi cu atenţie clauzele contractuale, verificaţi dacă în contract sunt specificate clar toate informaţiile importante, precum preţul, durata pe care este valabil preţul, durata contractului, penalităţi de reziliere”, a mai scris directorul general al ANPC.
Ce trebuie urmărit într-o ofertă
Potrivit sursei citate, înainte de semnarea contractului, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită mai multor aspecte. Este vorba despre preţul energiei electrice (fix sau variabil) inclus în preţul de furnizare; facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/luna; perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în oferta; perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract; comisioanele de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;
termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor; modalităţile de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia; drepturile şi obligaţiile părţilor; condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare şi garanţiile solicitate, după caz.
„Refuzaţi contractul dacă observaţi clauze abuzive. Clauzele abuzive sunt acele clauze care provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor, în detrimentul consumatorului”, a mai avertizat directorul ANPC.
Mai multe informații facilitează o alegere corectă
Paul Anghel mai atrage atenţia şi asupra unor posibile practici comerciale incorecte, detalii despre aceste aspecte fiind publicate tot pe site-ul ANRE.
„Studiaţi cu atenţie serviciile suplimentare cum ar fi portal online şi aplicaţii mobile pentru a gestiona singur consumul şi facturile. Verificaţi dacă la cerere se asigură service şi în ce condiţii”, mai recomandă oficialul ANPC.
De asemenea, consumatorii se pot retrage din contract în termen de 14 zile de la data încheierii acestuia dacă a fost încheiat în afara spaţiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet. În plus, directorul ANPC recomandă consumatorului să verifice respectarea tuturor clauzelor contractuale la prima factură emisă de furnizor.
„Nu ignoraţi notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condițiilor contractuale, în special modificarea tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită durată de timp), sesizaţi ANPC sau ANRE”, a mai scris directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare.