Cum a ajuns o firmă din Reşiţa să producă una din zece biciclete vândute de Decathlon

Cum a ajuns o firmă din Reşiţa să producă una din zece biciclete vândute de Decathlon

În numai doi ani şi ceva de la înfiinţare, compania VeloCity din Reşiţa şi-a dublat vânzările de biciclete către grupul francez. Numărul de angajaţi a crescut de la 24 la 240.

Grupul francez Decathlon are magazine în 16 ţări, unele dintre ele pe pieţe mari precum Rusia şi China, iar una din zece biciclete pe care le vinde în întreaga lume este produsă în România, la Reşiţa. VeloCity, situată în hala de la Eboşul Nou, pe platforma Mociur, este unul dintre furnizorii importanţi de biciclete ai companiei franceze. De altfel, România, Italia şi Portugalia sunt singurele ţări unde sunt produse bicicletele comercializate de Decathlon, potrivit reprezentanţilor retailerului francez de articole sportive.

"Producem acolo unde calitatea producţiei este înaltă. Bicicletele produse de VeloCity respectă toate normele europene pe acest segment (14766), ceea ce înseamnă că pot fi vândute în orice ţară membră UE", ne-a declarat Fabrice Beschu, directorul pe România al companiei franceze Decathlon.

De ce au ales francezii să lucreze cu o fabrică din România? Datorită faptului că au găsit aici ingineri calificaţi, know-how în ceea ce priveşte producţia de biciclete, dar şi datorită proximităţii de piaţa europeană, cea mai mare din lume, precizează el.

"Dacă producătorul român are o calitate bună a produselor, un preţ rezonabil şi se înscrie pe linia de inovare a Decathlon, cu siguranţă va deţine mai mult de 10% din totalul bicicletelor vândute de noi în anii care urmează, însă acest lucru depinde în principal de ei", a adăugat Fabrice Beschu.

Cât a crescut "Oraşul Bicicletelor" în doi ani

Cu contracte ferme până în 2014 şi cu vânzări care se dublează de la an la an, se poate spune că VeloCity Reşiţa a avut noroc. Compania s-a înfiinţat în 2008, când a început asamblarea de biciclete pentru francezii de la Decathlon.

Totul a început cu aproximativ un milion de euro investiţi din capitaluri proprii şi din fonduri atrase, îşi aminteşte Marius Mihăilă, directorul executiv al VeloCity Reşiţa. El spune că numărul de angajaţi a crescut de la 24 la început până la 240 în prezent. Cifrele vorbesc de la sine. Producţia a crescut de la 10-20 de unităţi pe schimb până la 1.300 de unităţi pe schimb. "Ne pregătim pentru o creştere a producţiei de până la 2.000 de unităţi pe zi", spune şeful companiei reşiţene.

Cifra de afaceri se dublează de la un an la altul. După afaceri de aproximativ un milion de euro în 2009, vânzările au ajuns în 2010 la 2,2 milioane euro. Pentru anul acesta, conducerea VeloCity estimează o cifră de afaceri de 3,5 milioane euro. Practic, pe porţile halei de la Eboşul Nou au ieşit, anul trecut, 230.000 de biciclete, vândute clienţilor în magazinele Decathlon.

Pentru 2011, planul este de circa 350.000 de biciclete. VeloCity şi-a pus ca scop să ajungă cel mai mare producător de biciclete din ţară, în 2012.

Diversificarea producţiei: crose de golf pentru europeni

După ce a început cu producţia de biciclete, colaborarea cu Decathlon merge mai departe. VeloCity se pregăteşte să pună în funcţiune în curând linia de asamblare pentru crose de golf.

"Decathlon îşi va transfera o mare parte a producţiei de crose spre România. Bineînţeles, vom furniza acest produs pentru piaţa din întreaga Europă", ne-a mai spus Marius Mihăilă.

FĂRĂ POLUARE

Bicicleta, alternativă la scumpirea benzinei

Ieşi de la metrou, închiriezi o bicicletă plătind la un aparat, o alegi dintre cele care sunt momentan parcate, mergi până la birou şi o laşi la un alt centru de biciclete. Acest sistem se practică eficient în multe oraşe europene, nu însă şi la Bucureşti. La noi, abia se fac primii paşi pentru ca bicicliştii să circule mai uşor prin oraş. Însă aceşti paşi sunt siguri şi duc către ziua în care orăşenii vor merge cu bicicleta nu doar pentru distracţie, ci ca mijloc alternativ de deplasare. Iar asta se va întâmpla chiar în următorii patru-cinci ani, crede Mircea Colotela, country manager Velorbis România, reprezentanţa companiei daneze de biciclete urbane.

Şi Fabrice Beschu, de la Decathlon, se aşteaptă ca, peste cinci ani, mult mai mulţi români să meargă cu bicicletele decât în prezent. El spune că, în toate economiile lumii, există tendinţa de a merge mai mult cu bicicleta, fie pentru că oamenii vor să fie mai sănătoşi, fie pentru că vor să facă economii.

"Bucureştiul are un relief plat şi majoritatea zilelor sunt însorite", explică Fabrice Beschu potenţialul bicicletelor în capitala României.

O jumătate de milion de biciclete vândute într-un an

Potrivit specialiştilor, în 2009 în România s-au vândut circa 500.000 biciclete, în valoare totală de 15 milioane de euro, iar valoarea a rămas apropiată şi în 2010, spune reprezentantul Velorbis. Potrivit lui, între 15% şi 20% din numărul total de biciclete sunt cumpărate de bucureşteni.

Datele statistice arată că numărul bicicletelor din gospodării creşte an de an. În 2009, 100 de familii deţineau 26,5 biciclete, după un număr de 24,7 biciclete la 100 gospodării, în anul anterior. Pe lângă beneficiile pentru sănătate pe care le implică mişcarea fizică şi plimbarea în aer liber, mersul pe bicicletă reprezintă o bună alternativă în cazul în care preţurile carburanţilor cresc necontrolat. Implicit, dacă mai puţini oameni îşi vor scoate maşinile din parcări, aerul va fi mai puţin poluat. Mai ales că mulţi dintre noi ne deplasăm în oraşe pe distanţe mici. Reprezentantul Decathlon a citat un studiu potrivit căruia 85% din deplasările care se fac cu autoturismul în Europa sunt pe o distanţă mai mică de 5 km.

PROIECTE

Firmele, gata să ajute primăriile

Dacă autorităţile municipale ar fi interesate să extindă mai mult mersul cu bicicleta în oraşe, ar găsi susţinere din partea companiilor din domeniu. Reprezentanţii Decathlon spun că ar participa la asemenea proiecte.

La fel şi cei ai Velorbis, însă Mircea Colotela avertizează că centrele de închiriere din parcuri nu folosesc biciclete de calitate. "Problema este că, din cauza calităţii proaste, oamenii se pot accidenta. În lume, centrele de închirieri folosesc biciclete de calitate peste medie din raţiuni care ţin atât de fiabilitate, cât mai ales de siguranţă", spune reprezentantul companiei, care are în ofertă biciclete premium, cu preţuri cuprinse între 3.600 şi 27.000 lei.

Semnele sunt bune. "Unele companii au început să achiziţioneze flote de biciclete pentru propriii angajaţi", spune Mircea Colotela. Compania pe care o reprezintă are un program special, "Velorbis - Bicicleta companiei", prin care implementează întregul sistem, de la arhitectura parcării, la personalizarea bicicletei conform cerinţelor companiei şi mentenanţă.

Reprezentanţii Decathlon avertizează asupra calităţii îndoielnice a unor biciclete comercializate pe piaţa românească. "Preţurile noastre pornesc de la 549 lei pentru o bicicletă de munte, iar garanţia pe care o oferim noi este de cinci ani", spune Fabrice Beschu. Evz.ro a desfăşurat, în septembrie 2010, campania „Pe două roţi”, al cărei scop a fost să aducă în discuţie problemele cu care se confruntă bicicliştii în aglomerările urbane din România, dar şi să promoveze mersul pe două roţi. Citiţi mai jos câteva dintre articolele publicate în cadrul campaniei:

  • Cu bicicleta în marele oraş: "Unu m-a luat pe capotă. Dar lumea se obişnuieşte cu noi"
  • Cu bicicleta în trafic, un gest kamikaze? Trebuie schimbat Codul Rutier?
  • Bicicletele şi edilii: "E ceva prea nou şi îi sperie"
  • Activist: Mai întâi trebuie creată infrastructură, bicicliştii ies singuri
  • Cum prindem din urmă bicicleta olandeză
  • Tinereţe fără bătrâneţe pe bicicletă, în fiecare zi
  • Cum îţi alegi bicicleta potrivită
  • EXPERIMENT: Cu bicicleta la muncă. Aventuri în traficul din Bucureşti
  • Vedete pe bicicletă: e cool, mobil şi sănătos
  • Cum a înlocuit criza maşina românului cu bicicleta

Ne puteți urmări și pe Google News