Cu bicicleta în marele oraş: "Unu m-a luat pe capotă. Dar lumea se obişnuieşte cu noi"
- Adam Popescu
- 14 septembrie 2010, 17:55
PE DOUĂ ROŢI. Mersul cu bicicleta prin oraş poate fi periculos, dar accidentele în care sunt implicaţi biciclişti sunt destul de rare. Faţă de cele în care sunt implicate scuterele, de exemplu.
"Cu cât suntem mai mulţi, cu atât vom fi mai respectaţi", spune Andrei Mocanu, care pedalează în Bucureşti de ani buni. Trecut de 40 de ani, bărbatul consideră că autorităţile nu înţeleg ce înseamnă cu adevărat mersul pe bicicletă pentru un oraş modern.
"Să pui pistele de biciclete pe trotuar este o mare prostie", spune Andrei, ciclist pasionat, care pedalează, în medie, mai mult de zece ore săptămânal. El crede că a oferi bicicliştilor spaţiu din apropierea pietonilor este destul de periculos. Realitatea din teren pare a-i da dreptate. Pietonii nu sunt deloc atenţi la cei pe biciclete, iar deseori le blochează calea. "S-au dus anii când lumea se uita ciudat la tine"
"Frânezi, uneori opreşti, ce poţi să faci? Dacă sunt copii, e foarte periculos să mergi cu o viteză mare". El crede că locul bicicletelor e pe carosabil. Adrian Maxim nu se descrie drept un pasionat de biciclete. Spune că suie în şa mai degrabă pentru sănătate. "Eu vreau să slăbesc. Dar am observat că ajung mai repede la serviciu. Cu maşina, făceam în dimineţile aglomerate vreo 40 de minute. Cu bicicleta, ajung lejer în 30 de minute", spune Adrian.
Atât Andrei Mocanu, cât şi Adrian Maxim spun că a merge cu bicicleta prin oraş nu mai este demult ceva ciudat. "S-au dus anii în care lumea se uita ciudat la tine când îţi puneai casca şi urcai pe bicicletă", spune Adrian. "Suntem din ce în ce mai mulţi. E un trend, dar un trend care cred că va ţine mult", completează Andrei.
Cei doi spun că accidentele cu biciclişti sunt destul de rare. "M-a luat unu pe capotă, dar se mai întâmplă. Eu zic că, dacă ai cască, nu ai de ce să îţi fie frică". Andrei Mocanu crede că, pentru ciclişti, casca ar trebui să fie obligatorie. 7-8 luni pe ani uiţi de benzină, abonamente la transport şi faci sport
"Lumea trebuie să aibă curaj şi să iasă cu bicicleta în stradă. Să meargă la muncă cu ea. Cred că angajatorii ar putea încuraja asta. Sau să vorbim de instituţiile de stat, decizia ar fi mult mai uşor de luat aici. Angajaţii lor ar trebui să fie un model. Ia să vedem, câţi angajaţi ai primăriei vin pe biciclete la muncă?", propune Andrei.
El spune că interesul pentru biciclete a crescut brusc, în ultimii ani. Au apărut ONG-uri pentru biciclişti, magazine de profil, curse montane, grupuri de ciclişti care se întâlnesc regulat în marele oraşe. Şi chiar, cel mai important, oameni care merg cu bicicleta la serviciu. Mulţi dintre cei care folosesc bicicleta pentru a ajunge la locul de muncă spun că îi ajută să economisească bani şi să fie mai în formă. Dar rămân două probleme: una permanentă, una sezonieră.
"În medie, poţi merge 7-8 luni pe ani. Vă spun din experienţa de anul trecut", spune Adrian Maxim. "Dar merită, gândiţi-vă doar la economia de benzină. Eu cred că o campanie pentru promovarea mersului pe bicicletă, dedicată maselor, ar trebui să se concentreze pe economia de bani. Omul nu e atât de receptiv la ecologie şi, vă spun sincer, nici măcar la sănătatea sa, pe cât este de receptiv la ban", spune Maxim. Cei cu roţi subţiri, victime în oraşe Problema permanentă este cea legată de infrastructură. Andrei Mocanu spune că, în Bucureşti şi în multe oraşe ale ţării, a merge cu bicicleta prin oraş este o cursă de ocolit gropile din asfalt. Cei cu biciclete cu cauciucuri subţiri trebuie să fie foarte atenţi şi de multe ori sunt nevoiţi să oprească sau să vireze rapid. De aceea, se recomandă bicicleta de oraş, cu un diametru al roţii mai mare decât bicicletele de munte şi cu o grosime medie a roţii.
Andrei Mocanu spune este adesea claxonat de şoferi, mai ales când merge prin afara localităţilor. "Prin oraş, lumea s-a mai obişnuit cu noi. Mai sunt şi incidente, dar în general s-au obişnuit", spune el, un membru foarte activ al site-ului ciclismamatori.ro, un loc al discuţiilor între pasionaţii de drumeţii pe două roţi. Recomandare şoferilor: "Depăşiţi biciclişti cu atenţie!" Potrivit statisticilor, cele mai multe dintre accidentele rutiere în care sunt implicaţi ciclişti sunt cauzate de conducătorii auto, care nu respectă distanţa regulamentară atunci când depăşesc o bicicletă. "Eu le recomand tuturor să îi depăşească cum depăşesc o maşină. Cicliştii sunt foarte imprevizibili", spune Marin Ilie, şofer de autobuz din Bucureşti. "Ghidonul se mişcă, nu poţi să treci la un metru de ei şi să zici că le-ai lăsat loc. Între tine şi biciclistul depăşit ar trebui să fie minimum trei metri", crede Dumitru Stan, şofer de taxi. GRAFIC. Cum au loc cele mai multe dintre accidentele în care sunt implicaţi biciclişti. Despre cum le puteţi evita, atât ca şofer, cât şi ca biciclist, puteţi citi aici.
CITIŢI ŞI: Evz.ro dă startul campaniei "Pe două roţi"