Până în 2020, 80% din locuințele din România, adică 6,4 milioane de case și apartamente, trebuie dotate cu contoare inteligente pentru măsurarea consumului de energie electrică, potrivit normelor europene. În țară există deja mai multe proiecte- pilot. Cei care au fost incluși vor beneficia de o serie de avantaje.

CEZ are în derulare patru proiecte în Craiova și comunele Podari și Carcea din județul Dolj, fiind deja montate circa 9.000 de contoare. În Moldova E-ON va monta 174.000 de dispozitive până în 2017, pe lângă cele 36.900 aflate în funcțiune. Anul acesta, Enel va începe montarea contoarelor inteligente, urmând ca până în 2017 să fie funcționale circa un milion de dispozitive.

Consumatorii care nu fac parte din proiectele-pilot nu își pot cumpăra singuri contoare inteligente, deoarece montarea acestora trebuie să țină cont de capacitatea rețelei de distribuție. „Montarea individuală ar da peste cap sistemul, deoarece acesta este dimensionat pentru un anumit consum”, ne-a explicat Octavian Lohan, fostul director general al operatorului național de transport al energiei Transelectrica.

În plus, contoarele inteligente trebuie conectate la un sistem special de citire și interpretare a datelor furnizate.

Beneficii pentru client

Pentru români, principalul avantaj este că aceste contoare le vor permite să utilizeze energie electrică atunci când prețul va fi mai mic și să plătească doar pentru cât consumă. Să luăm în calcul faptul că tarifele la energie variază. Contoarele inteligente le vor permite utilizatorilor să afle în timp util care este prețul energiei și să consume atunci când le este convenabil. „Dacă energia costă 10 lei dimineața și 20 de lei seara, consumatorul va porni mașina de spălat atunci când prețul va fi mai mic”, arată Octavian Lohan.

Totodată, furnizorii permit alegerea unui anumit plan tarifar, diferențiat în funcție de consumul realizat în anumite perioade ale zilei. Contoarele vor oferi informații despre cantitatea de energie folosită în acest interval, astfel că un client va putea opta pentru planul care i se potrivește cel mai bine. Numai că, dacă nivelul consumului real va fi mai mare decât cel estimat, și factura va fi pe măsură.

Fără regularizări

În plus, noile contoare vor transmite datele privind consumul în timp real furnizorului, ceea ce prezintă un dublu avantaj.

Pe de o parte, nu va mai fi nevoie ca un angajat al firmei să vină să citească datele referitoare la consum, ceea ce înseamnă cheltuieli mai mici pentru societate. Pe cale de consecință, și costurile care trebuie acoperite de consumator pentru servicii scad.

Pe de altă parte, se va factura consumul real și nu cel estimat. În prezent, se fac regularizări, ceea ce înseamnă că într- o anumită lună se aduce la zi consumul. Însă, pentru consumator, regularizarea înseamnă și costuri mai mari.

Spre exemplu, dacă energia consumată în plus în luna mai va fi achitată după 1 iulie, atunci va fi mai scumpă, pentru că între timp tarifele au crescut.

Energia electrică, tot mai scumpă

Conform calendarului de liberalizare a prețurilor la energie, de la 1 ianuarie, 20% din energia folosită de consumatorii casnici este cumpărată de pe piața concurențială, iar restul este livrată de furnizori la un preț reglementat de Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE). Din prima zi a anului, ca urmare a liberalizării pieței, prețul energiei electrice a crescut cu 1%. De la 1 iulie, 30% din energia livrată consumatorilor casnici va proveni de pe piața liberă, astfel că ne putem aștepta la noi scumpiri. În acest context, la regularizare clientul va plăti pentru toată energia consumată, la prețul în vigoare la data respectivă.

Te-ar putea interesa și: