Comentariu DW: Cartelul impostorilor

Comentariu DW: Cartelul impostorilor

Dieselgate la Volkswagen? Un joc de copii faţă de scandalul care scutură din temelii industria auto germană. Acuzaţiile de formare a unui cartel sunt dezastrul suprem pentru branşa odată considerată mândria ţării.

Putem fi siguri că weekendul trecut s-au înroşit liniile telefonice între Wolfsburg, Stuttgart, München, Ingolstadt şi Zuffenhausen. Poate că s-a reunit un grup de lucru, poate că s-au întâlnit direct şefii între ei. Undeva, în secret. Pentru că astfel de reuniuni au fost mereu secrete. Indiferent de ce temă era vorba: acoperişuri pentru decapotabile sau eliminarea emisiilor nocive. Timp de 20 de ani: păcăleli, amăgiri, camuflări. Spre dezavantajul clienţilor, împreună împotriva concurenţei.

Un nou calendar

De la sfârşitul săptămânii trecute, pentru industria auto germană a intrat în vigoare un nou calendar. În comparaţie cu noul scandal, Dieselgate de la VW a fost un joc de copii. Chiar dacă nu este încă nimic dovedit clar, pentru că Oficiul anti-monopol şi autorităţile europene abia au început să analizeze documentele incriminante, un lucru este deja clar: acuzaţiile de constituire a unui cartel reprezintă sperietoarea supremă pentru branşa auto germană, considerată odinioară mândria Republicii Federale. Producătorii auto încearcă acum în grabă maximă să salveze ce nu mai poate fi salvat: Daimler şi Volkswagen s-au autodenunţat la Bonn şi Bruxelles, cu speranţa că vor scăpa de pedepse dacă vor fi consideraţi ca factori cooperanţi în desfăşurarea anchetei.

Renume ruinat

Poate că vor reuşi să evite astfel penalităţi financiare majore, dar renumele branşei este oricum ruinat. VW, Daimler şi BMW: mândria Germaniei. Dar cine se mândreşte cu nişte trişori? Oricum, după scandalul de la Volkswagen legat de falsificarea datelor privind respectarea normelor de poluare, încrederea în părţile bune ale industriei auto germane scăzuse considerabil, pe măsură ce au crescut mereu temerile că în afacere ar putea fi implicaţi şi alţi constructori auto germani. Dar noile acuzaţii anulează toate eforturile făcute între timp la Wolfsburg, Stuttgart şi altundeva de a mai salva ceva din imaginea marilor concerne auto germane.

Răspundere socială?

Primele reacţii ale acestora arată cât de grea a fost lovitura primită de ele prin ieşirea la iveală a acuzaţiilor de monopol: nu luăm poziţie faţă de nişte speculaţii, au spus la unison BMW, Daimler şi VW. Doar BMW a respins acuzaţiile că s-ar fi alăturat celorlalţi producători în manipularea datelor privind noxele. Altfel, remarcăm pagube totale pentru întreaga branşă, aici se va alege cu adevărat praful în cele ce urmează. Un sector lăudat de toţi, care ar asigura salariile şi bunăstarea a 800.000 de oameni; de care depinde existenţa a sute de mii de familii, a numeroase oraşe şi localităţi, dependente de concernele auto sau de producătorii de piese de schimb din regiunile lor.

Şefii marilor companii auto nu au ratat nicio ocazie să se laude că sunt perfect conştienţi de responsabilitatea socială care le revine: ce porcărie! Nimic nu a fost adevărat!

Gata cu sprijinul de la guvern

Şi guvernul german joacă un rol greu în acest mega-scandal. Cabinetul de la Berlin - în frunte cu cancelarii federali - a oferit mereu sprijin politic branşei auto germane atunci când Bruxellesul mai înăsprea legile privind normele poluante sau când chinezii mai decideau câte o cotă nouă în ceea ce priveşte numărul automobilelor electrice. Se scotea atunci sperietoarea desfiinţării a mii de locuri de muncă iar concernele auto erau anunţate de sus că pot face mai departe ca înainte, că guvernanţii s-au ocupat de reglementarea situaţiei. Dar acum trebuie să urmeze o distanţare clară a politicului. Iar branşa auto se poate gândi că va pierde chiar acest aliat major, care nu va dori ca imaginea sa să fie asociată cu cea a unor impostori.

Ce se va alege de IAA?

O primă probă a acestor relaţii se va face săptămâna viitoare, la aşa-numitul summit Diesel. Acolo ar trebui să se discute cum pot fi implementate gratis sisteme de reducere a poluării generate de automobilele cu motoare Diesel, pentru a evita interdicţii de intrare a acestora în centrele oraşelor germane. Probabil că tema va fi abandonată de Berlin, care va veni acum cu alte priorităţi la discuţii. Şi toată lumea se întreabă ce se va alege de Târgul Auto de la Frankfurt de peste câteva săptămâni? Cum se vor prezenta acolo marii producători germani? Îşi vor pune cenuşă în cap? Sigur că nu. Şi va rosti cancelara Merkel discursul de deschidere a târgului, aşa cum a făcut-o în ultimii ani fără excepţie? Va împărţi ea din nou scena cu aceşti impostori? Cu doar zece zile înainte de alegerile federale? Greu de crezut pe moment că aşa ceva este măcar posibil.

Autor: Henrik Böhme (os)

Ne puteți urmări și pe Google News