Un nou episod în escaladarea, în domeniul mass-media, tensiunilor între primele două puteri ale lumii.

Beijingul a anunțat, miercuri, că va lua măsuri de retorsiune împotriva a patru mass-media americane din China, ca represalii pentru măsuri similare luate de Statele Unite împotriva organelor chineze de presă.

Agențiile de presă Associated Press (AP) și United Press International (UPI), postul de televiziune CBS și postul de radio NPR vor trebui să punnă la dispoziția autorităților chineze, în șapte zile, liste cu angajații acestora, cu bunurile lor imobiliare și cu operațiunile lor financiare în China, a făcut cunoscut, în fața jurnaliștilor, Zhao Lijian, un purtător de cuvânt al ministerului chinez de Externe.

Este vorba de „represalii care sunt necesare contra represiunii nerezonabile a administrației de la Washington împotriva presei chineze din Statele Unite”, a spus el oficialul chinez, în cadrul unei conferințe de presă periodice.

De la mijlocul lunii februarie, presa a devenit un subiect de fricțiune între Statele Unite și China.

Iar la  22 iunie, guvernul Statelor Unite a schimbat statutul a patru mass-media chineze de stat, acuzate că sunt „organe de propagandă” ale Beijingului, ale căror birouri din Statele Unite sunt considerate acum „misiuni diplomatice străine”.

Aceste organe de presă chineze, între care CCTV, televiziunea publică,  și tabloidul naționalist Global Times, trebuie de acum înainte să notifice departamentul de Stat al Statelor Unite cu privire la personalul și bunurile lor imobiliare.

Această măsură americană s-a adăugat la o decizie identică luată deja, în februarie, împotriva altor cinci mass-media chineze.

La acea vreme, această decizie a marcat începutul tensiunilor în sectorul mass-media dintre China și Statele Unite, ale căror relații erau deja foarte tensionate, în special în ceea ce privește gestionarea noului coronavirus.

La sfârșitul lunii februarie, trei jurnaliști de la Wall Street Journal au fost expulzați din China în urma unui articol publicat în cotidianul american.

Acest articol fusese considerat rasist de Beijing și de un număr mare de chinezi, scrie Le Monde.

Intitulat „China este adevăratul bolnav al Asiei”, aceast articol a fost scris de Walter Russell Mead, un universitar american, care nu aparținea redacției. De atunci, cotidianul naționalist chinez Global Times și-a înmulțit articolele critice  împotriva acestui text, în special față de titlul său.

Pentru chinezi, această expresie, cunoscută în a descrie China sub dominația Japoniei și puterilor occidentale, la sfârșitul secolului XIX și la începutul secolului XX, se referă la disprețul Occidentului față de ei.

Global Times, la fel ca ministerul chinez de Externe, a cerut cotidianului american să-și prezinte scuze , ceea ce Wall Street Journal nu a făcut.

Ulterior, Washingtonul a redus brusc numărul de chinezi autorizați să lucreze pentru mass-media de stat pe teritoriul Statelor Unite.

Autoritățile chineze au răspuns expulzând alți corespondenți americani care lucrau  pentru Wall Street Journal și alte două cotidiane, New York Times și Washington Post.