CFR Marfă vinde locomotive să scape de datorii. Sumele încasate sunt infime

CFR Marfă vinde locomotive să scape de datorii. Sumele încasate sunt infimesursa foto. EVZ

CFR Marfă vinde locomotive și vagoane ca să scape de datoriile în valoare de peste 2,5 miliarde. Până acum compania feroviară a reușit să strângă doar 55 de milioane de lei, mult sub suma de care are nevoie. CFR a scos la vânzare în jur de 500 de locomotive și 7.000 de vagoane.

CFR Marfă își vinde vagoanele și locomotivele ca să poată achita datoriile pe care le-a acumulat. Compania feroviară a fost adusă în pragul falimentului de guvernările care s-au succedat după 1990. Investiții minime și dezinteresul total față de un domeniu strategic au făcut ca CFR să ajungă într-o situație economică disperată. La acestea s-au adăugat corupție și incompetența celor din conducere, numiți politic.

În statele europene, transportul feroviar, în special de marfă, beneficiază de investiții majore în infrastructură și achiziția de material rulant. Aceasta deoarece este mai ieftin și mai puțin poluant decât transportul rutier. În România, CFR a devenit un fel Cenușăreasă a Ministerului Transporturilor. Un domeniu pe care toți miniștrii, indiferent de partid, îl ignoră și de care ar dori să scape. Un fel de piatră de moară agățată de piciorul fiecărui titular de portofoliu.

De 20 de ani nu a mai fost achiziționată nici o locomotivă nouă. Iar acest lucru se vede, în greutățile cu care se confruntă CFR. În această vară, aproape că nu a fost zi în care o locomotivă să nu ia foc sau să se defecteze. Călătorii au petrecut zeci de minute în gări sau pe câmp, în caniculă. Nimeni din Ministerul Transporturilor nu a binevoit să-și ceară scuze plătitorilor de bilet abandonați.

Abia anul acesta, după 20 de ani, CFR Călători va primi câteva trenuri noi. Ministrul Sorin Grindeanu a anunțat că este vorba despre 37 de garnituri. Aceasta în condițiile în care necesarul CFR Călători este de peste 1.000 de locomotive. Alte 82 trenuri sunt în proces de evaluare tehnică, a mai spus el. Iar pentru 16 locomotive urmau să fie inițiate procedurile de achiziție.

Sorin Grindeanu și Marcel Ciolacu

Ciolacu, Grindeanu, în vizită pe șantiere. Sursa: Facebook

CFR Marfă vinde locomotivele

Pe de altă parte, luna aceasta, CFR Marfă a reluat anunțul de vânzare pentru mii de vagoane și sute de locomotive. Compania are de achitat sume uriașe, în total peste 2,5 miliarde de lei, datorii acumulate la ANAF și CFR Infrastructură.  Compania are de achitat, către ANAF, un miliard de lei și către CFR Infrastructură încă 1,6 miliarde lei.

O procedură similară a avut loc și săptămânile trecute. CFR Marfă a anunțat că a încasat peste 55 de milioane lei din vânzarea unui număr de 45 de locomotive şi 56 de vagoane.

În total, CFR Marfă are un parc feroviar de 27.000 vagoane și peste 900 de locomotive. Dintre acestea intenționează să vândă 7.000 de vagoane și 508 locomotive, peste jumătate din numărul total.

Ne puteți urmări și pe Google News