Certificatul de înmatriculare a vehiculului, eliberat în regim de urgență
- Maria Dima
- 7 iunie 2024, 12:32
Agenția Servicii Publice (ASP) din Republica Moldova a anunțat extinderea spectrului serviciilor prestate prin lansarea proiectului de eliberare a certificatului de înmatriculare a vehiculului în ziua adresării pentru subdiviziunile din municipiul Chișinău și în termen de trei zile lucrătoare pentru subdiviziunile teritoriale din țară.
„Termenul de eliberare a certificatului de înmatriculare s-a redus pentru toate subdiviziunile de înmatriculare a transportului din Chișinău de la 24 ore la ”în ziua adresării”, iar în subdiviziunile din țară de la 5 zile la 3 zile. Anterior, eliberarea certificatului de înmatriculare în ziua adresării era posibilă doar prin intermediul unei singure subdiviziuni din municipiul Chișinău”, a transmis ASP, printr-un comunicat de presă.
Informația statistică privind eliberarea certificatelor de înmatriculare a vehiculului:
-în anul 2023 au fost eliberate 182.660 de certificate. -în anul 2024 (primele 5 luni) au fost eliberate 67.983 de certificate.
Simplificarea procedurilor de înmatriculare a vehiculelor
ASP reamintește că, în martie 2024, Executivul a aprobat o hotărâre de Guvern prin care a fost simplificată procedura de înmatriculare a vehiculelor. Potrivit modificărilor aprobate pentru a reduce numărul vizitelor la ghișeu, un șir de acte nu mai sunt obligatorii, iar accesul la documentele disponibile pe platforma MConnect a fost extins.
Astfel, prin simplificarea procedurilor de înmatriculare a vehiculelor a fost exclusă obligativitatea prezentării multiplelor formularelor în cazurile în care datele conținute în aceste documente sunt disponibile în resurse informaționale și pot fi furnizate prin intermediul platformei de interoperabilitate, și anume:
-se elimină necesitatea prezentării în format fizic a documentelor ce confirmă asigurarea obligatorie RCA (răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule), dovada inspecției tehnice periodice valabile și dovada achitării taxei de utilizare a drumurilor.
Totodată, a fost stabilit termenul de 30 de zile în care este valabil raportul de identificare a vehiculului (anterior termenul a fost doar de 5 zile lucrătoare).
Mai puține drumuri la ASP
De asemenea, prin hotărârea aprobată a fost exclusă obligativitatea prezentării vehiculului la ASP pentru prestarea serviciilor de:
-transcrierea transmiterii dreptului de proprietate;
-eliberarea duplicatului certificatului de înmatriculare;
-radierea din evidență a vehiculului.
Prin urmare, procedura de identificare a vehiculului prin verificarea numerelor șasiului, caroseriei și motorului se va desfășura doar la înmatricularea primară de stat și la eliberarea unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a reutilării vehiculului.
”Proiectul Hotărârii a fost elaborat de Agenția Servicii Publice cu suportul Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova în vederea implementării recomandărilor din Raportul de evaluare SIGMA din octombrie 2023 care vizează digitalizarea serviciilor și simplificarea procedurilor de reînnoire a documentelor de identificare personală, înregistrarea unui vehicul etc.
Totodată, elaborarea și aprobarea Hotărârii a fost condiționată de obiectivele din Programului de activitate a Guvernului „Moldova prosperă, sigură, europeană”, cum ar fi extinderea accesului la servicii electronice pentru cetățeni și antreprenori, promovarea digitalizării serviciilor publice, excluderea obligativității prezentării pe suport fizic de către cetățeni și antreprenori a actelor emise de autorități și implementarea serviciilor publice automatizate, fără necesitatea solicitării explicite a acestora, simplificând interacțiunea cu statul”, a transmis ASP.