De câte ore de nervi ne va salva peticul de autostradă spre mare

De câte ore de nervi ne va salva peticul de autostradă spre mare

Finalizarea autostrăzii dintre Bucureşti şi Constanţa, după 25 de ani de la punerea pietrei de temelie, ar putea să înjumătăţească timpul petrecut pe drumul către mare, iar în zilele aglomerate durata călătoriei între Capitală şi Eforie Nord, spre exemplu, va scădea şi sub 50% din cea de până acum.

Tronsonul de drum ce va fi dat în folosinţă pe 20 iulie totalizează doar 37 de kilometri, un procent infim din cei circa 200 de kilometri ai autostrăzii, însă a produs până acum mulţi nervi şoferilor care s-au aventurat spre mare în mijlocul sezonului estival.

Pentru început, pe cei 20 de kilometri dintre Cernavodă şi Medgidia se va circula pe o singură bandă pe sens, iar viteza maximă va fi cel mai probabil de 100 km/h pentru autoturisme. Pe restul drumului, inclusiv pe bucata dintre Murfatlar şi Agigea inaugurată anul trecut (incluzând aici şi o parte din centura ocolitoare a Constanţei), se va putea circula cu viteza maximă de 130 km/h.

Luând în calcul o viteză medie de deplasare de 80 km/h într-o perioadă cu trafic moderat pe porţiunea cu o singură bandă pe sens şi de 110 km/h pentru cea cu două benzi, se poate ajunge de la Cernavodă la Murfatlar în circa 25 de minute. După terminarea întregii lucrări, timpul ar putea scădea până la 20 de minute. De la opt ore, la o oră şi jumătate Traseul folosit până acum are 44 de kilometri, pe un drum virajat, cu o singură bandă pe sens şi trecând prin mai multe localităţi. Într-o perioadă obişnuită a sezonului estival este greu să circuli în siguranţă cu mai mult de 40 km/h în medie, date fiind obstacolele numeroase şi greu de depăşit, de genul căruţelor, utilajelor agricole sau maşinilor vechi. În aceste condiţii, drumul dintre cele două localităţi poate dura ceva mai mult de o oră, într-o ipoteză optimistă.

Restul drumului dintre Bucureşti şi Eforie Nord, totalizând circa 170 de kilometri, poate fi parcurs, în acelaşi ritm, într-o oră şi jumătate. Timpul total ar fi, aşadar, de aproape două ore, faţă de mai mult de două ore şi jumătate acum, în varianta optimistă.

În perioade mai aglomerate, viteza medie poate scădea sub 20 km/h pe traseul vechi dintre Cernavodă şi Murfatlar, ducând timpul total petrecut pe drum între trei ore şi jumătate şi patru ore. În realitate, au existat multe cazuri când drumul dintre Bucureşti şi mare a ajuns la şapte sau chiar opt ore, inclusiv după deschiderea, anul trecut, a porţiunii dintre Murfatlar şi Agigea.

Pentru cei mai grăbiţi, drumul spre mare ar putea dura şi mai puţin de două ore. Rulând constant cu viteza maximă admisă pe autostradă, 130 km/h, ar putea ajunge la Eforie în circa o oră şi jumătate.