Avioane făcute la ţară

Avioane făcute la ţară

Un inginer din Neamţ s-a apucat, acum cinci ani, să producă aeronave, într-un cătun de pe Valea Enei, iar acum are deja vânzări consistente la activ şi destule comenzi ferme din străinătate.

Afacerea cu avioane pornită de Vasile Procopie, de 52 de ani, merge strună şi-n aceste vremuri de criză. Aer-Tech Impex a apărut în comuna Oniceni, un cătun cu vreo 300 de oameni. Investitorul a pus în practică ceea ce a învăţat la uzina de avioane de la Bacău şi la Dresda, după Revoluţie, convins fiind că poate realiza ceva temeinic în satul natal.

S-a asociat cu un grup de oameni de afaceri germani şi a pus „pe roate” mica făbrică de avioane de agreement, amplasată într-un fost grajd de CAP. „Criza mondială nu a ajuns la Valea Enei şi nici nu sunt perspective. Avem comenzi din diverse state europene. Nu ne plângem. Ne-am făcut o strategie de economii şi până şi cea mai mică şaibă se realizează la noi în făbricuţă, după standard. Avioanele sunt fiabile şi sigure”, explică Vasile Procopie.

Exportă în Germania, Italia, Franţa şi Spania Până acum a realizat 12 aparate de zbor, exportate în Germania, Italia, Franţa şi Spania, alte cinci sunt în lucru şi mai are comenzi. Costul unui avion asamblat la Valea Enei, cu unul sau două locuri este cuprins între 40.000- 50.000 de euro. O parte din costuri, 14-16.000 reprezintă preţul motorului, de fabricaţie austriacă sau australiană, în funcţie de capacitate: de 80, 100 sau 120 cai putere.

O aeronavă cântăreşte în jur de 350 de kilograme, are o autonomie de zbor de circa 700 de kilometri şi poate ajunge la o viteză de croazieră de 120 kilometri pe oră. Altitudinea maximă la care se poate ajunge este de circa 4.000 de metri. Aparatele sunt confecţionate din tablă specială de aluminiu, iar îmbinările se fac prin nituire şi doar în câteva locuri este necesar să se intervină cu sudură pe bază de argon. La asamblarea unui astfel de aparat se folosesc peste 20.000 de nituri, explică Vasile Pricopie.

Perspective optimiste Hangarul a dat de muncă şi tinerilor, şapte absolvenţi de anul trecut ai şcolii de arte şi meserii din comună fiind angajaţi. Acum ei se află în Franţa, la „specializare în structuri avioane”. „Practicanţii vor învăţa tot ceea ce este legat de structura avioanelor uşoare, de agrement sau utilitare. Trebuie să iubească această meserie, dar mai ales s-o simtă. În domeniu nu ai voie să faci nici o greaşeală“, a mai spus Vasile Procopie.

Procopie are planuri de viitor, unul dintre ele fiind asocierea cu un italian care vrea să construiască două piste de decolare şi aşteptare. Respectivul om de afaceri a depus la primărie o cerere de concesionare a terenului necesar nvestiţiei, iar primarul de Oniceni, Ioan Duminică, încearcă să o sprijine. El s-a arătat mulţumit de iniţiativa consăteanului, convins fiind că turismul de agrement este o afacere de viitor.

Ne puteți urmări și pe Google News