AUTOSTRADA Sebeș - Turda: Cauzele care au dus la întârzierea lucrărilor. VEZI pe unde ar trebui să se poată circula din martie 2016
- Raluca Florescu
- 18 septembrie 2015, 09:49
Contractele de lucrări ale proiectului "Construcția Autostrăzii Sebeș - Turda" sunt de tip proiectare și execuție, iar în conformitate cu prevederile Contractului, Antreprenorul trebuie să proiecteze și să execute lucrările aferente. Astfel, în cadrul acestora este prevăzută o perioadă de 4 luni pentru realizarea proiectării și o perioadă de 18 luni pentru realizarea execuției lucrărilor, se menționează într-un comunicat emis de Compania Naționașă de Autostrăzi și Drumuri Naționale.
În contextul în care pentru Loturile 1 și 2 Ordinul de începere al lucrărilor a fost emis în data de 02.12.2014, iar pentru Loturile 3 și 4 Ordinul de începere a fost emis în data de 20.05.2014, precizăm că data contractuală de finalizare a lucrărilor este 02.10.2016, respectiv 20.03.2016.
100 de milioane de euro din vechiul exercițiu financiar
Astfel, având în vedere faptul că termenul de finalizare depășește perioada de eligibilitate a POST 2007 - 2013 (31.12.2015), dar ținând cont de reglementările emise de către Comisia Europeană și AMPOST, acest proiect s-a încadrat drept unul ce poate fi fazat din punct de vedere tehnic și financiar. De asemenea, luând în considerare stadiul evoluției contractelor de lucrări, precum și mecanismele contractuale și legale de realizare ale acestora, dar și plata aferentă, s-a propus ca fazele proiectului „Construcția Autostrăzii Sebeș - Turda" să fie în cuantum de: • Faza 1: 442.242.221,89 lei fără TVA (POS-T 2007-2013); • Faza 2: 1.539.346.225,22 lei fără TVA (POIM 2014-2020) Potrivit CNADNR, până la această dată s-au obținut autorizații de construire pentru: • Lotul 2 - Secțiunea 1 (cuprinsă între km 17 + 000 – km 22 + 500 și km 25 + 300 - km 26 + 100): emisă în data de 14.09.2015; • Lotul 4 - Secțiunea 5 (cuprinsă între km 64 + 500 – km 68 + 550): emisă în data de 17.03.2015 și celelalte Secțiuni (cuprinse între km 53+700 - km 64+500 și km 68+550 - km 70+000): emise în data de 01.09.2015. Pentru celelalte sectoare autorizația de construire este condiționată de: • Lotul 1 - Secțiunea 1 (cuprinsă între km 0+300 - km 14+000) - finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu; Secțiunea 2 și 3 (cuprinse între km 0+000 - km 0+300, inclusiv Nodul rutier Sebeș și km 14+000 - km 17+000) - finalizarea proiectării și revizuirea Acordului de mediu; • Lotul 2 - Secțiunea 2 și 3 (cuprinse între km 22 + 500 – km 25 + 300, km 26 + 100 - km 41+250) - finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu; • Lotul 3 - întreg sectorul (cuprins între km 41+250 - km 53+700) - finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu; • lotul 4 - anumite zone neautorizate anterior din cauza Acordului de mediu - finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu.
Întârzieri din cauza constructorului
Precizăm că întârzierile înregistrate în cadrul acestor contracte, au ca și cauze principale finalizarea cu întârziere a Proiectelor Tehnice de către Antreprenori, obținerea cu dificultate a avizelor și/sau acordurilor necesare în vederea emiterii Autorizației de construire, scrie în comunicatul CNADNR. În ceea ce privește Acordul de mediu, precizăm că acesta a fost obținut la nivelul Studiului de Fezabilitate, iar soluțiile tehnice au suferit actualizări/modificări din cauza dezvoltării și realizării de către Antreprenori a Proiectului Tehnic.
Astfel, pentru ca soluțiile tehnice ce vor fi realizate în teren să asigure respectarea tuturor prevederilor Acordului de mediu, este necesar ca acestea să fie notificate de către ANPM în vederea întreprinderii procedurilor legale în materie și obținerea unui Acord de mediu în concordanță cu Proiectul Tehnic finalizat.
De asemenea conform prevederilor contractuale, în cazul în care termenul contractual de finalizare a contractelor nu este respectat de către Antreprenori din culpa acestora, CNADNR SA este îndreptățită să aplice penalități pentru întârziere.