Personalitatea misteriosului Apostol Iacob, fratele lui Iisus Hristos, a fost reevaluată odată cu rescrierea poveștii Mântuitorului în epoca modernă.

Apostolul Iacob, cunoscut și ca Iacob cel Drept, ar fi condus o mișcare de popularizare a acțiunilor Mântuitorului după răstignirea pe cruce, potrivit unui documentar produs de Timeline. Este o ipoteză care o contrazice pe cea oficială. Aceasta susține că Apostolul Pavel ar fi fost în fruntea acestei mișcări a adepților Domnului, relatează un material Daily Express.

Iacob și Pavel, promotorii a două doctrine hristice diferite

Acum aproape 2000 de ani, în Ierusalim, conducătorii mișcării revoluționare a iudeilor s-au adunat pentru o întâlnire crucială. Urma să fie confruntarea decisivă dintre cele două figure cheie ale mișcării. Unul dintre bărbați se numea Pavel, celălalt Iacob, fratele mult timp uitat al lui Iisus. Pavel se născuse în Turcia din părinți evrei și se pregătise pentru o carieră de rabin la Ierusalim. Ulterior s-a descoperit că devenise și cetățean al Imperiului Roman. La vremea respectivă Imperiul Roman ocupase Palestina.

Documentarul ‘Who Was The Real Jesus Christ?’, marca Timeline, prezintă discuțiile mai multor erudiți specializați în studiul Bibliei și experți în creștinism pe tema separării lui Iacob de Pavel. O altă temă derivată este diferența dintre metodele lor de predicare.

Unul dintre experții incluși în documentar explică: „Pavel poate fi văzut ca o persoană extrem de sofisticată, cosmopolită, bună cunoscătoare a lumii de peste mări, a Romei imperiale. Avea o educație aleasă, călătorise mult și stăpânea retorica greacă – toate sunt semne că era elevat”.

Apostolul Iacob, fanatic religios și personaj enigmatic

În schimb, documentarul relevă că Iacob era privit ca „unul dintre cei mai misterioși oameni din întreaga istorie a creștinismului”. După moartea lui Iisus, Iacob a devenit una dintre cele mai importante figuri ale creștinismului timpuriu. Un erudit specialist în studiul Bibliei a declarat în cadrul documentarului: „Este unanim acceptat faptul că Iacob a fost fratele lui Iisus. În Evanghelii și în Faptele Apostolilor, Iacob nu apare nicăieri în timpul vieții lui Iisus. Totuși, el se impune brusc ca lider al mișcării care a urmat după moartea lui Iisus”.

Evangheliile menționează că Mântuitorul a avut 4 frați, dintre care Iacob era probabil cel mai mare. Din alte documente reiese cu claritate că Iacob era diferit în toate privințele de „Pavel cel sofisticat și profan”.

Familia lui Iisus era săracă și foarte probabil analfabetă. Istoricii apreciază că membrii familiei erau evrei foarte stricți, care respectau ad litteram legile iudaice.

Realizatorii celebrei serii de emisiuni Timeline, care a produs documentarul, apreciază că nimeni nu pare să fi fost mai strict decât fratele lui Iisus. Iacob apărea în public purtând haine foarte modeste, ca un sărac și era foarte sever față de prescripțiile legii. Este comportamentul acelor grupuri de zeloți, evreii de o puritate de conștiință extremă.

Alte documente descoperite mai târziu compun o imagine pozitivă a lui Iacob. Așa cum a notat un expert, „Era atât de pios încât obișnuia să se roage zilnic în genunchi, până când genunchii săi au devenit cafenii”.

Apostolul Pavel a triumfat în duelul discipolilor Domnului

După moartea Fiului Domnului, Iacob a devenit liderul mișcării adepților lui Iisus din Ierusalim, precum și al Bisericii Ierusalimului. Departe de Ierusalim, Pavel a avut prima sa întâlnire vizionară cu Iisus după Înălțarea pe cruce, pe drumul spre Damasc. Până la acel moment fusese un persecutor al adepților lui Hristos.

În urma experienței mistice avute, a devenit unul dintre liderii adepților Domnului. Viziunea lui asupra mișcării s-a conturat diferit de cea a lui Iacob. Pavel și grupul său au diseminat versiunea lor asupra predicilor lui Iisus în timpul primului secol e.n. O fracțiune între viziunea sa și cea a lui Iacob s-a produs rapid.

Pavel, devenit mai târziu Apostolul Pavel, a câștigat în cele din urmă bătălia ideologiilor, iar Iacob a devenit pierdut pentru istorie. Acest context i-a făcut pe mulți să creadă că învățăturile adevărate ale Mântuitorului – cele transmise celor mai dragi lui – au pierdut teren în fața interpretărilor lui Pavel asupra predicilor Sale.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE