Toată încălțămintea. Apoi la momentul în care au apărut date despre implicarea explozibililor lichizi în tentativele de atacuri teroriste, s-a interzis intrarea la bord cu lichide în cantitate de peste 100 ml. Mai nou, descoperirile intelligence- ului american introduc o nouă interdicție la călătorie.

Este vorba despre imposibilitatea de a mai lua la bord dispozitive electronice tip laptop sau orice dispoztiv electronic cu baterie care depășește dimensiunile unui telefon mobil. Evaluarea oportunității și amenințării vine de la faptul că s-a descoperit că Al Qaeda în Peninsula Arabă – AQAP – a inventat și testat dispozitive explozive sub formă de baterii de laptopuri și componenta electronică poate asigura declanșatorul. Atacul suicidar poate determina prăbușirea avionului, pentru cantități de explozibil la nivelul unei baterii de laptop, nu însă pentru cele de dimensiunea bateriei de telefon, care l-ar afecta doar pe teroristul ce ar declanșa explozia. În plus, declanșarea în carlingă are un anumit impact, pe când plasarea într-un compartiment de bagaje are șanse limitate să afecteze zborul.

Oficialii americani din zona de securitate, fără legătură cu componenta politică, au susținut pentru CNN că există clar aceste date și ele privesc zona Orientului Mijlociu. De altfel, există și un precedent când dispozitivul a fost testat de către Al Qaeda din peninsula Arabă, respectiv în februarie 2016, un zbor Daallo Airlines care a plecat din Mogadishu, Somalia. Explozia unei asemenea bombe ascunse într-un laptop în carlingă l-a ucis pe terorist și a spart fuselajul, creând o gaură relevantă, însă avionul a putut ateriza în siguranță și fără a crea alte victime.

Până la această oră, SUA și Marea Britanie au aplicat asemenea măsuri pe care le-au solicitat, implementate de statele și aeroporturile vizate în doar 96 de ore. De joi ora 3 a.m., aceste reguli se aplică pentru 10 aeroporturi internaționale în cazul SUA – Cairo, Egypt; Dubai și Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite; Istanbul, Turcia; Doha, Qatar; Amman, Iordania; Kuwait City; Casablanca, Moroc; Jeddah și Riyadh, Arabia Saudită. Sunt vizate nouă companii aeriene, Egyptair, Emirates Airline, Etihad Airways, Kuwait Airways, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Royal Jordanian Airlines, Saudi Arabian Airlines și Turkish Airlines. Marea Britanie a restrâns lista la 6 state, dar a adăugat două care nu se află pe lista americană, Tunisia și Liban.

Discuția ar rămâne la nivelul știrilor senzaționale dacă nu ar exista consecințe majore politice și strategice. Este pentru a treia oară, cel puțin, când drepturile pasagerilor sunt limitate pe motive de Securitate, iar inconvenientul trebuie acceptat. În plus, teroriștii reușesc, prin asemenea invenții, să schimbe fundamental modul în care trăim în zona occidentală, vizată de asemenea atacuri.

Apoi există un alt principiu încălcat, cel al egalității cetățenilor care călătoresc, al aeroporturilor unde se îmbarcă(în condiții de securitate egală la îmbarcare) și a bucurilor pe care le pot avea. Aceste diferențe alterează fundamental gândirea și reacțiile terților față de abordarea liberală a egalității accesului la oportunități odată ce anumite state, anumite aeroporturi și anumiți cetățeni sunt vizați de condiții de zbor distincte pentru cei îmbarcați la bord. Iar reacțiile celor vizați în grup, cetățeni și resortisanți ai anumitor state, se pot traduce în reacții dure față de statele occidentale și acuzații de discriminare vizibilă. Din nou, este vorba despre aeroporturile unde condițiile de Securitate sunt garantate la același nivel cu cele europene care sunt validate a putea să permit intrarea și circulația cu laptopuri fără probleme.