O întreagă avalanșă de comentarii a venit după ce au apărut imaginile de pe aeroportul din Cluj. Majoritatea erau îndreptate împotriva președintelui Klaus Iohannis, tangențial către premierul Ludovic Orban. Erau vizate legăturile strânse dintre Iohannis și Merkel, prezentarea obișnuită fiind ca o subordonare a intereselor românești în fața pretențiilor germane.

Exponentul cel mai de seamă al acestora a fost Gigi Becali, care s-a dezlănțuit la România TV:

„Cum să nu ştie cei care ne conduc despre asta? Păi Merkel (n.r. Angela Merkel, cancelarul Germaniei) l-a sunat pe Ludovic Orban şi i-a zis «Domule Orban, dă-ne, domne, nişte sclavi! Nu avem cu ce să strângem sparanghelul şi cartofii». M-aţi înţeles? Şi Orban a zis «Da, dom’ne!»

Românii culeg în străinătate şi ni se vând nouă produsele scump. Bă, dacă sunteţi guvernanţi…N-am nimic cu Orban, dar e prim ministru. Trebuie să fie bărbat! Apără poporul dacă eşti primul ministru. Pe Merkel nu o interesează de tine. Îşi ia sclavii, speculează şi după te aruncă precum o măsea stricată.”

Informațiile pe care le-am obținut conturează însă un cu totul alt tablou al responsabilităților la nivel înalt.

Pe 25 martie, România a suspendat, prin ordonanță militară, toate zborurile către și dinspre Germania și Franța pe o perioadă de 14 zile. Tot la sfârșitul lunii martie, Guvernul german a oprit intrarea lucrătorilor sezonieri.

Numai că de acolo lucrurile s-au schimbat cu 180 de grade în decurs de câteva săptămâni. Ce s-a modificat? Agricultorii nemți au făcut presiuni asupra guvernului de la Berlin, iar Angela Merkel a înțeles care sunt interesele Germaniei.

Astfel, brusc și dintr-o dată, România devine singura țară din lume care notifică Organizația Europeană pentru Siguranța Navigării Aeriene (Eurocontrol) că permite zborurile charter cu muncitori sezonieri, după cum a relatat jurnalista B1 TV Sorina Matei.

Aceste modificări erau permise încă din data de 4 aprilie prin Ordonanța Militară nr.7.

Art. 10

(1) Sunt permise zborurile efectuate de toţi operatorii aerieni prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităţilor competente din ţara de destinaţie.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică lucrătorilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul sanitar şi al asistenţei sociale.

Erau reluate în Ordonanța Militară nr. 8 din 9 aprilie. Eram în momentul în care știau exact pentru cine fac modificările!

Este implicat Iohannis?

Surse politice ne-au dezvăluit faptul că președintele Klaus Iohannis nu a știut de acordul pe care l-a dat guvernul de la București exodului de muncitori sezonieri.

În negocierea plecării a peste 20.000 de români la cules sparanghel și căpșuni în Germania rolul principal l-a avut șeful de cabinet al Cancelarului, Helge Braun.

Din informațiile noastre, Helge Braun i-a transmis premierului Orban rugămintea Angelei Merkel, iar oficialii de la București s-au conformat. Ambasadorul Emil Hurezeanu s-a ocupat de operaționalizarea podului aerian, dar doar în privința posibilității includerii Tarom printre companiile de transport, la sugestia directorului general al Tarom, a ținut legătura cu autoritățile germane, fără a avea un rol principal în derularea operațiunii .

Așa s-a ajuns la imaginile deznădejdii de pe aeroportul din Cluj.

Deocamdată nu se poate vorbi de un conflict deschis între Palatul Cotroceni și Palatul Victoria, dar surse apropiate de președintele Klaus Iohannis ne-au spus că acesta era nemulțumit de faptul că decontează un scandal de amploare în condițiile în care nu a știut de discuțiile dintre persoanele menționate.


Ce vrea, totuși, Bill Gates? Critici dure pentru guverne. Cât mai suportăm pandemia…

De ce susțin prelungirea stării de urgență. Pe cine slujește Tăriceanu? Editorial exclusiv de Rareș Bogdan

Un greu de la Antena 1 şi legătura Guvernul. S-a aflat chiar pe 13 aprilie…