Acum s-a aflat ADEVĂRUL. Ministerul Apărării recunoaşte. Motivul pentru care avioanele F-16 Fighting Falcon nu au participat la parada de 1 Decembrie
- Lucian Ionescu
- 26 decembrie 2018, 18:33
Motivul pentru care avioanele F-16 Fighting Falcon au absentat de la parada militară de 1 Decembrie a fost prezentat într-un comunicat de presă emis de ministerul Apărării. Potrivit informaţiilor furmizate de instituţie, condiţiile meteo au fost principala cază pentru care avioanele nu au putut decola.
E vorba, mai precis, de gheața formată pe pista de decolare – aterizare, precum și de ceața care a micşorat vizibilitatea piloților, potrivit g4media.ro
Ministerul Apărării a precizat că e vorba despre condiții necesare pe timp de pace. În ceea ce privește comportamentul avioanelor de vânătoare în condiții de conflict, ”toate aparatele de zbor sunt pregătite să decoleze, indiferent de situaţia meteorologică, în condiţii de criză sau război”, arată MApN.
Răspunsul complet al Ministerului Apărării Naționale:
”Lipsa avioanelor F-16 Fighting Falcon de la parada organizată cu ocazia Zilei Naţionale a României a fost cauzată de neîndeplinirea cumulativă a criteriilor de la sol şi din aer necesare desfăşurării unui zbor în siguranţă pe timp de pace. Astfel, chiar dacă în dimineaţa zilei de 01.12.2018 s-a acţionat corespunzător, din cauza umidităţii crescute şi temperaturii scăzute, coeficientul de frânare pe pista de decolare-aterizare nu a fost satisfăcător în conformitate cu procedurile de operare ale avionului F-16 Fighting Falcon. Totodată, începând cu ora 07:00, s-a instalat fenomenul de aer ceţos, în bancuri, care ulterior, la ora 08:00, a micşorat vizibilitatea orizontală până la 1 km, iar condiţiile de executare în siguranţă a misiunii din 01.12.2018 impuneau o vizibilitate orizontală de minim 3 km.
Baza 86 Aeriană de la Feteşti a întreprins următorele acţiuni pentru disponibilizarea pistei de decolare-aterizare (PDA):
– în data de 27.11.2018, începând cu ora 17:00, în urma analizei prognozei meteorologice care arăta că temperaturile vor scădea accentuat sub 0ºC şi va ninge, s-a acţionat cu soluţie de acetat de potasiu pe PDA şi pe celelalte suprafeţe aeroportuare de mişcare pentru a preveni fenomenul de îngheţ; – începând cu ora 20:00 a început să plouă, soluţia de acetat de potasiu s-a diluat şi toate suprafeţele aeroportuare au îngheţat; – de la ora 02:00 au început ninsoarea şi viscolul, care au ţinut până în 29.11.2018, ora 12:00; – depunerile de gheaţă şi zăpadă au fost semnificative, toată suprafaţa aeroportuară fiind acoperită cu un strat de gheaţă cu grosimea de 5-6 cm şi zăpadă troienită, cu grosime neuniformă (în unitate, zăpada troienită a ajuns şi la 1,5 m înălţime); – s-a intervenit, iniţial, cu maşinile cu lamă pentru îndepărtarea zăpezii iar apoi şi cu celelalte mijloace de intervenţie; – au fost curăţate platformele din faţa hangarelor şi platforma de staţionare de la parajeţi pentru a facilita scoaterea avioanelor şi pornirea acestora; – ulterior s-au curăţat o parte din căile de rulare, suficiente pentru rulajul avioanelor de la platforma de staţionare la pista de decolare-aterizare, iar până în 30.11.2018, ora 19:00, s-a reuşit şi curăţirea PDA pe 2800m x 30m; – în pofida tuturor acţiunilor întreprinse, în noaptea dintre 30.11.2018 şi 01.12.2018, temperatura a scăzut foarte mult (-16ºC), iar stratul foarte subţire de apă, rămas pe anumite porţiuni, a îngheţat; – în dimineaţa de 01.12.2018, s-a acţionat cu soluţie de acetat de potasiu, însă pe porţiunile care au fost îngheţate datorită umidităţii crescute şi temperaturii scăzute, coeficientul de frânare pe PDA nu a fost satisfăcător pentru operarea în siguranţă a avionului F-16; – în 01.12.2018, 08:00, împreună cu comanda escadrilei de F-16, s-a făcut analiza detaliată a tuturor parametrilor, de la sol şi din aer, care puteau influenţa zborul, concluzia fiind că, din punct de vedere al securităţii zborului, nu erau întrunite toate condiţiile pentru ca zborul din dimineaţa zilei de 01.12.2018 (decolare programată la ora 09:30 pentru executarea misiunii de la Bucureşti) să se executeîn siguranţă; – ulterior, continuând acţiunile de degivrare a suprafeţelor de rulare şi a pistei, s-a reuşit crearea condiţiilor pentru operarea în siguranţă a aeronavelor F-16 care au putut executa decolarea pentru a participa la ceremonia militară extinsă de la Alba Iulia.
Menţionăm faptul că, în condiţii de criză sau război, toate aparatele de zbor sunt pregătite să decoleze, indiferent de situaţia meteorologică.
Privind defectarea transportorului amfibiu blindat TAB C-79 din cadrul Brigăzii 9 Mecanizată “Mărăşeşti”, ce a participat la ceremonia militară dedicată Zilei de 1 Decembrie din garnizoana Constanţa, vă comunicăm faptul că, pe timpul executării misiunii, mijlocul tehnic a suferit o avarie la sistemul de alimentare cu carburant, iar pentru siguranţa militarilor şi civililor ce se aflau în imediata apropiere a acestuia, a fost scos în afara sectorului destinat defilării cu tehnică militară.
Echipajul mijlocului tehnic şi o echipă de specialişti care asigură mentenanţa au remediat defecţiunea în aproximativ 10 minute, blindatul părăsind zona la sfârşitul ceremoniei în mod autonom. De asemenea, timpul de intervenţie asupra tehnicii nu a permis reluarea locului în dispozitivul de defilare, dar, într-o acţiune militară reală, nu ar fi afectat misiunea structurii din care făcea parte. Avaria apărută pe timpul ceremoniei nu putea fi anticipată de către echipa care asigura mentenanţa, iar echipajul a acţionat în conformitate cu procedurile standard de operare, starea de operativitate a TAB C-79 fiind restabilită în timp oportun.
Toate categoriile de tehnică militară participante la ceremonie au fost verficate minuţios anterior desfăşurării activităţii, mijlocul blindat în cauză participând fără incidente la repetiţiile organizate în acest scop.
Pentru evitarea unor astfel de incidente au fost luate măsurile de verificare a tuturor mijloacelor tehnice de către personalul specializat, în mod special a sistemului de alimentare cu combustibil”.