Violeta Alexandru constată progrese în ceea ce priveşte accesul la informaţii, dar PROBLEME privind TRANSPARENŢA decizională în ADMINISTRAŢIE

Violeta Alexandru constată progrese în ceea ce priveşte accesul la informaţii, dar PROBLEME privind TRANSPARENŢA decizională în ADMINISTRAŢIE

Au fost înregistrate progrese în ce priveşte aplicarea legii accesului la informaţii, dar transparenţa decizională ridică cele mai mari probleme în relaţia cetăţenilor cu administraţia locală, a apreciat, vineri, ministrul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, Violeta Alexandru.

În acest sens, ea a remarcat că Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică şi Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public "sunt recunoscute ca fiind unele dintre cele mai moderne din Europa", dar a subliniat că ministerul pe care îl conduce este preocupat ca acestea să fie funcţionale în administraţie.

"Dacă în materia accesului la informaţii, fără să spun că lucrurile arată perfect, sunt câţiva paşi evidenţi pe care îi văd, mai ales în executivul central - inclusiv în materia punerii la dispoziţie a datelor în format deschis, ceea ce este destul de inovator, în comparaţie cu anii anteriori, în care datele erau trimise fie într-un PDF, fie în alt format din care îţi făceai cu greu o impresie despre o problemă pe care o documentai - (...) m-aş referi mai degrabă la provocările cu privire la transparenţa decizională. În ce mă priveşte, cred că acest act, poate mai mult decât primul pe care l-am menţionat, ridică cele mai mari probleme în administraţie şi în relaţia dvs cu administraţia. Şi de aceea lucrăm foarte strâns cu prefecţii pentru a-i impulsiona, pentru a-i determina să joace un rol mai activ în relaţie cu autorităţile locale alese, ca să urmărească modul în care actele normative sunt adoptate în comunităţile locale", a declarat ea în cadrul conferinţei "Comunicarea agendei urbane", organizată de Igloo Media în colaborare cu Secretariatul Habitat III al Organizaţiei Naţiunilor Unite.

Ministrul a menţionat că Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic a trimis tuturor unităţilor administrativ teritoriale din ţară un material practic, care evidenţiază problemele de organizare din sistem şi pune la dispoziţia autorităţilor locale formulare şi sugestii concrete pentru fiecare etapă a procesului de consultare publică. Violeta Alexandru a declarat că acest material a fost realizat după ce s-a constatat existenţa unor situaţii destul de frecvente în administraţia publică, mai ales în ţară, în care nu exista cultura dialogului şi oferirii de informaţii grupurilor interesate, înainte ca decizia să fie luată.

Ne puteți urmări și pe Google News

Violeta Alexandru a reamintit că în urmă cu două săptămâni echipa guvernamentală a aprobat o modificare a normelor de aplicare a Legii 544.

"Am clarificat cum se calculează termenele, pentru că între lege şi norme era o diferenţă care crea nenumărate probleme în practică. Am stabilit că informaţiile se afişează preponderent în format electronic, în format deschis şi numai atunci când nu se poate altfel se oferă pe suport de hârtie sau dacă solicitantul cere acest lucru", a spus ea, potrivit Agerpres.

Ministrul a menţionat că a fost prevăzută şi obligativitatea stabilirii unei biblioteci virtuale, un spaţiu pe pagina de internet în care administraţia este obligată să afişeze toate cererile de informaţii şi toate răspunsurile oferite. Totodată, în cazul în care informaţiile vor fi furnizate pe hârtie, costul unei pagini nu va fi mai mare de 0,6 lei, în contextul în care existau situaţii în care administraţia locală cerea 8-10 lei pentru o pagină printată.

Înainte de a lua cuvântul, Violeta Alexandru a ţinut un moment de reculegere pentru victimele atentatului de la Nisa.