Un uriaș scandal de corupție legat de Airbus – EADS zguduie Europa
- Simona Stupar
- 20 februarie 2017, 00:00
Pe fondul tensiunilor politice recente dintre Austria și Germania, din cauza imigranților, guvernul de la Viena a deschis un proces împotriva consorțiului Eurofighter (unde Berlinul este co-fondator), pe care îl acuză de corupție și cere daune de 1,1 miliarde de euro. Mita pentru semnarea contractului ar fifi de 183,4 milioane
Austria a dat în judecată gigantul european Airbus, săptămâna trecută, pentru un contract încheiat cu Eurofighter, asupra căruia planează demult suspiciuni, și cere daune de 1,1 miliarde de euro.
Ministerul austriac al Apărării a declarat că, în procesul deschis joi, 16 februarie, Airbus și consorțiul Eurofighter sunt acuzate că ar fi înșelat deliberat Viena, pentru a se încheia contractul de miliarde.
„Austria n-ar fi decis niciodată să cumpere avioane de la Eurofighter în 2003, dacă nu ar fi fost indusă în eroare de Airbus și Eurofighter”, a spus ministrul Apărării, Hans Peter Doskozil (foto), citat de AFP.
„Este manevră politică”
Concluziile părții austriece au fost redactate în cooperare strânsă de minister, procurorul din Viena, numeroși experți juridici externi, președintele comisiei de investigații de la Eurofighter, Peter Pilz, și organele fiscale de control. La anchetă au participat și reprezentanți ai autorităților britanice și americane.
Un purtător de cuvânt al companiei Airbus a declarat că Viena trebuie să-și dovedească aceste acuzații, și a precizat că a aflat despre proces din presă. „Acuzațiile despre care s-a scris în presă, în special cele de fraudă și înșelăciune, sunt de neînțeles pentru noi. Ni se par inventate și le respingem în mod clar”, a transmis prin email, Agenției France Presse, purtătorul de cuvânt al Airbus. „Considerăm că aceste acțiuni sunt o manevră politică. Cu toate acestea, firma va coopera în totalitate cu autoritățile austriece”, a adăugat el.
Avioanele de luptă Eurofighter Typhoon reprezintă un produs cu care industria de apărare europeană se mândrește, cu 475 de aparate livrate până acum în Austria, dar și în Germania, Marea Britanie, Italia și Spania. De asemenea, avioane Typhoon au ajuns și în Arabia Saudită și au fost semnate contracte cu Oman și Kuweit. Cele patru țări care au creat acest consorțiu Eurofighter – Germania, Spania, Marea Britanie și Italia – folosesc aceste avioane în armatele țărilor lor. În afară de European Airbus Defence and Space (EADS), care reprezintă Germania, Franța și Spania, consorțiul Eurofighter include grupul britanic BAE Systems și compania italiană Leonardo- Finmeccanica.
Austria a fost prima țară din afara consorțiului care a semnat un contract și a cerut, în anul 2003, 18 avioane, apoi numărul lor a scăzut la 15, din cauza restricțiilor de buget.
Negocierile au început în 2000, provocând dispute în Austria, țară care nu este membră NATO, iar o serie de politicieni au fost acuzați de interese în contract.
Mită de la lobbyst
O primă comisie de investigare este creată în 2007; dezvăluirile ei duc la suspendarea șefului Forțelor Aeriene austriece, după ce s-a dovedit că firma soției sale a fost plătită cu 87.600 de euro de către un lobbyst. În 2012, autoritățile austriece și germane lansează o nouă anchetă la adresa Airbus, care face parte din concernul EADS, pentru a cerceta dacă oficialii austrieci au primit milioane de euro, prin intermediul unor firme de consultanță, pentru a se încheia respectivul contract. Procurorii din München vor publica concluziile anchetei la finalul acestui an.
La sfârșitul lunii ianuarie, Airbus accepta să plătească zeci de milioane de euro taxe, din cauza unor plăți suspecte în valoare de 90 de milioane de euro legate de contractul Eurofighter din Austria. Noul raport prezentat joi, după 5 ani de la semnarea contractului, susține că Airbus a indus în eroare cu bună știiință Austria în legătură cu prețul de achiziție, timpul de livrare și echiparea tehnică a avioanelor. Austria vrea să recupereze cei 183,4 milioane de euro în costuri suplimentare, plătiți în comisioane către lobbyști și alte persoane, care, spun autoritățile de la Viena, nu sunt specificate în contract.
„Este inacceptabil ca acum contribuabilii să plătească prețul mitei”, a spus ministrul Apărării austriac, Hans Peter Doskozil.
Promisiuni imposibile
Autoritățile de la Viena susțin că Airbus a promis că va furniza versiuni modernizate ale avioanelor într-un interval de timp scurt, lucru despre care compania știa că nu este posibil. Consorțiul acceptase, în 2003, să genereze investiții și noi afaceri în Austria, egale cu de două ori valoarea contractului cu avioanele Eurofighter Typhoon. Printre aceste investiții în regim off-set (bonus oferit de vânzător pentru încheierea contractului – n.r.), aprobate de guvernul austriac, se număra și cumpărarea unei firme falimentare de îmbrăcăminte de către un grup din industria textilă italiană, a declarat o sursă din anchetă. Alte investiții erau legate de tehnologie sau domeniul aerospațial.
În România, peste dosarul EADS-Microsoft s-a așternut praful
Deschis în 2009 după denunțul unei persoane cu identitate protejată, cauza nu a fost finalizată nici până acum. Șefa DNA, Laura Codruța Kovesi, spunea la sfârșitul anului 2015 că afacerile EADS și Microsoft compun un singur dosar care a fost deja „detonat”, urmând să existe învinuiri nu doar în cazul licențelor educaționale, ci și în ceea ce privește contractul privind securizarea frontierelor. Kovesi preciza că dosarul a fost construit 100% de procurorii anticorupție din România și nu a fost „servit” de FBI. În cauză au fost cercetați cei mai importanți lideri ai PSD, în frunte cu Adrian Năstase. Totodată, în 2014 a apărut în presă o altă declarație dată de „martorul amenințat” Gabriel Marin, persoană cu identitate protejată, care povestea în denunț despre mite destinate membrilor Guvernului Năstase, plătite prin diverse offshore- uri și interpuși, printre care și ofițeri SRI și SIE. Pe lista celor acuzați în dosar erau Alexandru Bittner, Remus Truică, Ioan Rus, Marian Săniuță, Vasile Blaga, Tiberiu Urdăreanu și alte nume grele. În septembrie, 2015, o știre anunța că procurorii Parchetului din Munchen, care investigau posibile fapte de corupție în legătură cu contractul de securizare a frontierelor României, cunoscut ca „Dosarul EADS”, au închis cercetările, în lipsa unor probe care să ducă la inculparea cuiva, potrivit Agerpres.