Trista REALITATE a promovabilității la examenul de BACALAUREAT

Trista REALITATE a promovabilității la examenul de BACALAUREAT

Creșterea promovabilității la bacalaureat ascunde incapacitatea statului de a oferi o alternativă pentru unul din doi absolvenți de gimnaziu. Ratele de promovare cresc pentru că mulți tineri nu mai dau acest examen.

Centrul de Politici Publice al Universității de Vest din Timișoara a demonstrat fără de tăgadă că realitatea este cosmetizată de statistici. Ratele de promovabilitate a examenului de bacalaureat, se înscriu pe o tendință ascendentă. Însă, dacă ne raportăm la numărul elevilor care au absolvit gimnaziul, vom vedea că, în medie, aproape unul din doi elevi nu obțin diploma de bacalaureat. Concluzia Centrului este una alarmantă: ratele de promovare a bacalaureatului cresc pentru că mulți tineri nu mai dau acest examen!

“Această situație este una foarte nefericită pentru fiecare dintre noi, în primul rând pentru tinerii care ajung să renunțe la bacalaureat. Prea puțini dintre ei găsesc o alternativă în învățământul profesional. Ce se întâmplă cu acești tineri, ce șanse au ei de a se realiza, de a duce o viață decentă în România? Avem nevoie de investiții, de asumare, de proiecte concrete, pentru a le oferi o promisiune credibilă acestor tineri că pot să rămână în România și să își găsească locul lor în viață.

Desigur, această incapacitate de a găsi o soluție - alta decât aceea de a-i îngrămădi în universități pe locuri cu taxă sau la specializări fără cerere, ceea ce am văzut înainte de 2010, are efecte imense asupra dezvoltării României. Aproape jumătate dintre generațiile de tineri nu contribuie la dezvoltarea României, într-o etapă în care am ajuns la un deficit de forță de muncă. Desigur, după 8 - 12 ani în care le-a fost plătită școlarizarea, din banii noștri, ai tuturor celor care contribuim la bugetul de stat.

Ne puteți urmări și pe Google News

Bacalaureatul diferențiat nu este o soluție, ci încă un remediu care ne deturnează de la problema reală: incapacitatea statului român de a găsi o soluție pentru acești tineri. Esențială este o alternativă, care, indiferent cum se numește, filieră tehnologică, școli de meserii, învățământ dual, să constituie baza pentru evoluția profesională a acestor tineri.

Pentru ca aceste lucruri să devină realitate este nevoie atât de voință politică, cât și de expertiză. Îmi manifest public intenția de a căuta susținere pentru un proiect legislativ prin care să adaptăm legislația din domeniu. Astfel, vom da șansa la un viitor decent zecilor de mii de tineri pe care statul omite să îi includă în statistici”, arată rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Gabriel Pirtea, într-un comunicat de presă.