Are aproape trei metri lungime (2,985, pentru exactitate), dar dispune, totuşi, de patru locuri (3+1, mai precis). Asta înseamnă că poate primi simultan trei adulţi şi un copil.

Evident, oraşul este locul în care se simte cel mai bine, dar nici pe autostradă nu devine stingher. Cu o rază de bracaj de 3,9 metri, s-ar putea zice că poate întoarce pe loc. La 170 km/h, cât atinge una dintre versiuni, permisul este în pericol, ca în orice altă maşină.

Poate părea greu de crezut, dar a fost notat cu cinci stele (calificativul maxim) la testul de siguranţă a pasagerilor condus de Euro NCAP. Cele nouă airbaguri cu care este dotat trebuie că au contribuit la obţinerea acestui rezultat incredibil.

Se cheamă Toyota IQ, este un fel de Smart mai deştept (şi puţin mai mare), iar săptâmâna viitoare va poposi în România.
 
Poate fi al tău, pentru aproximativ 13.000 de euro (preţurile vor fi communicate doar în ziua lansării, dar noi am aflat că ”plecarea” va fi cam pe aici). Ţi se pare mult? Ai tot dreptul. Tot Toyota vinde în aceste zile berlina compactă Corolla cu 13.540 de euro.
 

Aygo şi Yaris, micii ”fraţi” mai mari

Pentru că vorbeam de oferta constructorului nipon pentru România, nu trebuie să scăpăm din vedere cele două modele minione, numai bune pentru combaterea traficului urban, disponibile deja de ceva vreme – Aygo şi Yaris.

Primul are 3,4 metri lungime, patru locuri, un strop de portbagaj şi costă 8.602 euro cu TVA. Al doilea, nici el prea mare – 3,75 metri lungime – are un preţ minim de listă de 11.061 de euro.

Portbagaj sau banchetă

Adoptarea mai multor soluţii tehnice inovatoare a permis celor de la Toyota realizarea unei maşini liliputane pe dinafară, dar nefiresc de încăpătoare la interior.

Întrucât am avut ocazia de a testa maşina în toamna anului trecut, cu ocazia lansării internaţionale, suntem în măsură să îţi spunem că, odată aşezat pe unul dintre cele două locuri din faţă, te simţi ca într-un model cu două, trei clase mai mare. Bordul asimetric (retras în dreptul pasagerului) permite poziţionarea mai avansată a scaunului acestuia, mişcare graţie căreia pe banchetă poate călători, în condiţii absolut normale, un al treilea adult.

În spatele şoferului, locul pentru picioare variază de la insignifiant la inexistent, în funcţie de gabaritul celui de la volan. O persoană de talie medie lasă suficient spaţiu pentru ca un copil să îşi poată aşeza picioarele.

Cu toate scaunele pe poziţie, portbagajul permite strecurarea unei genţi de laptop, cu condiţia ca aparatul să fie slim sau absent. Prin rabatarea spătarului banchetei se creează o zonă de dezpozitare care poate primi două valize de dimensiuni acceptabile, care rămăn însă expuse privirilor indiscrete.

Cel mai rapid din parcare

La volanul lui IQ te simţi mai puţin stresat în oraş. Găsirea unui loc de parcare şi manevrele aferente nu mai constituie o problemă. Până aici, nimic surprinzător. Neaşteptat este comportamentul micului ghem de metal la drum lung.

Chiar şi la 140 km/h (în linie dreaptă, bineînţeles), ţinuta de drum inspiră încredere. Totuşi, din cauza ampatamentului mic (doi metri), denivelările din carosabil pot genera neplăceri. Cum calitatea drumurilor din România este, în general, precară, s-ar impune, mai degrabă, un stil de şofat prudent.

Două motoare, unul mai mic ca altul

Gama de motorizări cuprinde o pereche de unităţi pe benzină. Cea mai mică, de un litru, are trei cilindri şi 68 de cai-putere. A doua, de 1.33 litri, cu patru cilindri, dezvoltă 99 CP.
 
Ambele sunt conforme cu norma de poluare Euro 4, eliberând în atmosferă 99, respectiv, 113 grame de dioxid de carbon pe kilometru.
Consumul mediu, pentru versiunile dotate cu cutii de viteze manuale – cu cinci (1.0) şi şase (1.33) trepte – variază între 4,3 şi 4,8 litri ”la sută”. Este disponibilă şi o transmisie automată Multidrive.

Cu motorul de 1.33 litri sub capotă, IQ izbuteşte să sprinteze de la zero la 100 km/h în mai puţin de 12 secunde.

Siguranţă ”grupa mare”

IQ va fi disponibil în două niveluri de echipare. Pachetul de siguranţă, standard, conţine, alături de cele nouă airbaguri (între care întâiul airbag pentru geamul hayonului – din cauza apropierii acestuia de capul pasagerilor de pe banchetă), ABS cu EBD (distribuţie electronică a forţei de frânare) şi BA (asistenţă la frânare), TRC (constrolul tracţiunii) şi VSC (sistem de control al stabilităţii, echivalentul ESP-ului).
 
Confortul este asigurat de sistemul de aer condiţionat, instalaţia audio radio-CD (MP3), direcţia asistată, geamurile şi oglinzile acţionate electric, volanul ajustabil pe înălţime îmbrăcat în piele şi închiderea centralizată.

Sunt oferite trei nuanţe de caroserie – alb, negru, violet – şi jante din aliaj de 15 inchi.

Mai multe imagini în Galeria Foto.