Companii flamande exploatează o fereastră în legislația existentă și exportă piese de schimb pentru aeronava A400M pe care Turcia a folosit-o de mai multe ori pentru a transporta echipamente în Libia și Siria.

Problema capătă o altă dimensiune în contextul discuțiilor purtate la nivelul Uniunii Europene cu privire la eventualitatea impunerii unor măsuri restrictive împotriva Ankarei.

Potrivit unui articol publicat de «The Brussels Times», atunci când în octombrie 2019, Turcia a susținut organizațiile islamiste în luptele împotriva kurzilor în Siria, premierul flamand Jan Jambon a reacționat, „înghețând” autorizațiile de export pentru echipamentele de apărare către Turcia.

Exporturile vizau expedierea a patru cargouri cu materiale pentru utilizare duală (dual use) – atât pentru scopuri politice, cât și militare.

Însă unele companii flamande au continuat să exporte componente și piese de schimb pentru aeronava A400M care este fabricată de un grup de șase țări care sunt membre NATO.

Belgia și Turcia se numără printre aceste țări. Companiile flamande au realizat exporturi în valoare de 86 de milioane de euro pentru proiectul respectiv, începând cu 2013.

Potrivit centrului flamand de investigații Vredesactie, Turcia a folosit A400M pentru a transporta mercenari islamiști din Siria în Azerbaidjan și Nagorno-Karabah, dar și anterior pentru a transporta arme în Libia.

Răspunzând la o întrebare parlamentară, domnul Jambon a recunoscut că exporturile către Turcia în legătură cu A400M nu sunt acoperite de embargoul care fusese impus, deoarece nu sunt livrate Turciei, ci către o fabrică din Spania!

Faptul că toate cele trei țări sunt membre ale NATO facilitează depășirea impedimentelor. În acest fel, nu se creează probleme în procesul de fabricație, dar în același timp institutul flamand semnalează necesitatea „închiderii acestei ferestre”.

SURSA

Traducerea: Carolina Ciulu, RADOR