Lansată în România în toamna anului trecut, noua Mazda 3 candidează, fără dubii, la titlul de "cea mai frumoasă maşină care circulă în acest moment pe şoselele din România"! Am testat noua Mazda 3 pe un traseu relativ scurt, dar a fost suficient pentru a descoperi la această "felină" ce poartă marca Mazda o mulţime de calităţi.
Rămăsesem dator încă din toamnă cu acest test-drive! Venea după un altul, cu Mazda 6, o maşină impecabilă, puţin cam scumpă la prima vedere, dar care, după ce stai strâmb şi judeci drept, ajungi la concluzia că merită să o ai. Măcar pentru un test-drive!
Noua Mazda 3 nu e foarte diferită de sora sa mai voinică, Mazda 6. Cel puţin din punct de vedere a designului. Se vede că sunt din aceeaşi familie!
Cei de la Mazda i-au spus Designul „KODO – Sufletul mişcării”. Adică "alura caroseriei exprimă mişcare prin fiecare detaliu. Formele sculpturale ale noului model Mazda3 creeaza impresia de mişcare chiar şi atunci când modelul stationează"!
Modelul luat în test, o superbă Mazda 3 de culoare roşie, are motor pe benzină, de 2.0 litri şi 165 de CP. Sună bine, nu? Traseul a fost primit în plic! "Bucureşti - Ploieşti (pe DN 1) - Târgovişte - Bucureşti (prin Găeşti şi, apoi, pe Autostrada A1). Eu şi coechipierul de test, Robert Gherghe, de la www.voom.ro, am fost singurii care au respectat traseul! Acesta a fost şi motivul pentru care am întârziat la sosire. Dar nu s-a supărat nimeni.
Ca orice maşină nouă, e greu să-i găseşti vreun cusur, aşa, din prima. Nici cel mai mare cârcotaş n-ar reuşi, sunt convins. Cutia de viteze e manuală. Parcă simţi altfel maşina atunci când conduci schimbând vitezele în mod clasic!
Dinspre motor nu se aude aproape nimic. Nivelul de zgomot e extrem de scăzut. Maşina parcă zboară. La Ciolpani vin cu ideea să ne abatem pentru prima oară din drum, spre lacul Snagov. Alegerea se dovedeşte a fi una inspirată. Vedem şi noi cum se reacţionează Mazda 3 la gropile din şoseaua lăsată de izbelişte! Deocamdată, perfect.
Şoseaua Ploieşti - Târgovişte e şi ea una perfectă pentru a vedea ce poate o maşină. Depăşiri, frâne, demaraje, mers lin, toate pentru a ne face o imagine despre noua Mazda 3, pe care o urcăm inclusiv până la Mănăstirea Dealu, de lângă Târgovişte. Urcă perfect, stă impecabil în curbe.
Decidem să ne întoarcem la Bucureşti, conform traseului stabilit, prin Găeşti şi apoi pe "celebra" autostradă "A1". La Găeşti, dacă nu eşti atent la indicatorul de autostradă rişti să o apuci pe sensul de Piteşti, fără şanse de a întoarce decât după kilometri buni! Aşa am păţit-o şi noi, motiv pentru care, la revenire i-am testat, atât cât am putut, şi viteza! Concluzia e că Mazda 3 duce! Duce bine! E ca o felină!
La interior, Mazda 3 este mai mult decât prietenoasă. Se vede că, faţă de modelul anterior, oamenii au muncit mult pentru ca cel ce merge cu ea să-şi dea seama de schimbare.
Maşina e dotată cu start-stop, un sistem inteligent de frânare de urgenţă (lucrează la viteze de până la 30 km/h), "Head up display", sistem de monitorizare a unghiurilor moarte, a benzii de rulare, cruise control.
N-am avut probleme cu absolut nimic. Le-am nimerit pe toate din prima, inclusiv "pilotul-automat"! Se stă bine în scaune, iar în spate, dacă cel de la volan şi cel din dreapta nu sunt foarte înalţi, se stă mulţumitor.
Noua Mazda 3 e dotată cu motoare SKYACTIV: - benzină G100 de 1,5l, G120 şi G165 de 2l - diesel bi-turbo CD150 de 2,2l - cutia poate fi automată sau manuală, cu 6 trepte.