Doar maşina îl mai scoate pe român în stradă

Doar maşina îl mai scoate pe român în stradă

De astăzi, şoferii români încep lupta cu benzinăriile şi, timp de trei zile, nu-şi vor alimenta maşinile, nemulţumiţi de preţul carburanţilor. Sociologii cred că nu va fi însă o mobilizare prea mare.

De astăzi, şoferii pornesc atacul programat la benzinării, planul fiind să nu-şi mai alimenteze maşinile timp de cel puţin trei zile. Asta după ce, zilele trecute, mulţi au ales să plătească pentru carburant cu mărunţiş. Practic, planul protestatarilor este să nu mai folosească maşinile şi nici să nu intre în vreo benzinărie. Doar în acest fel, speră şoferii, cei care conduc companiile petroliere vor înţelege că preţurile carburanţilor sunt "exagerate". Ideea de a protesta astfel nu este inedită, fiind pusă în practică pentru prima dată în România în aprilie 2009. Ca şi acum, şi atunci protestul a fost legat de "atingerea adusă dreptului de a circula pe patru roţi": guvernul introdusese taxa de primă înmatriculare.

Iar sociologii au o explicaţie pentru felul în care, indiferent de vârstă şi de statut social, românii reuşesc să se mobilizeze pentru a protesta doar când vine vorba despre maşină: ai noştri valorizează maşina, care reprezintă un lucru ce ţine de standardul lor de viaţă. Şi, pe vremuri de criză, sunt dispuşi să renunţe la multe alte bunuri, nu şi la maşină.

"Maşina, un lucru care ţine de standardul de viaţă"

Deşi, în ultimele săptămâni au circulat mesaje mobilizatoare, care-i îndeamnă pe şoferi să participe la protest, sociologul Alfred Bulai este sceptic în privinţa participării acestora la "boicotarea" companiilor petroliere.

"Nu cred că va fi o mobilizare mare, deranjul va fi mult mai mare. 100 de oameni adunaţi în Piaţa Victoriei nu înseamnă ceva, dar 100 de maşini lăsate acolo pot bloca traficul", spune Bulai. Asta, în contextul în care maşinile sunt bunuri pe care românii le valorizează.

"Maşina era un lux în comunism şi este astăzi un lucru care ţine de standardul de viaţă. După 1990 a devenit o formă de normalitate să deţii maşină", explică sociologul.

Deşi pe timp de criză, multe familii se confruntă cu restricţii financiare şi sunt nevoite să reducă cheltuielile, "maşina rămâne un lucru la care nu vrei să renunţi", consideră sociologul, explicând astfel nemulţumirea şoferilor. "În alte ţări, tendinţa este de a reduce preţurile şi aşa s-a întâmplat şi în Germania. În plus, puterea financiară în România este mult mai mică decât în Germania", adaugă Alfred Bulai.

Mai mult, sociologul consideră că oamenii se confruntă şi cu problema că sunt nevoiţi să alimenteze de la benzinăriile marilor companii, care domină piaţa, mai ales în oraşele de provincie unde numărul pompelor e relativ scăzut. "Benzina e un bun care nu are mobilitate. Atunci când preţul pare să fie independent de mersul pieţei este o politică de monopol în spate", conchide Bulai.

În acest sens, unul dintre cei mai activi protestatari din Cluj, Adrian Măduţă, propune ca preţul carburanţilor să fie plafonat, aşa cum s-a întâmplat la ţigări. INTERVIU CU UN PROTESTATAR

"Propun ca şi la carburanţi să fie un preţ anual maxim, ca la ţigări"

Mihai Şoica

Adrian Măduţă are 22 de ani, e din Brad, judeţul Hunedoara, şi e student Facultatea de Mecanică din cadrul Universităţii Tehnice din Cluj. Tânărul e nelipsit de la protestele organizate de şoferii nemulţumiţi de creşterea preţului la carburanţi.

Ca să poată trăi la Cluj, pe lângă ajutorul acordat de părinţi, Adrian s-a angajat distribuitor la o firmă de vopsele unde câştigă 1.000 de lei.

CAZ. Adrian spune că scumpirea carburanţilor îi afectează nivelul de trai

Pentru a opri creşterea nejustificată a preţurilor, tânărul propune ca şi la carburanţi să se impună un preţ maxim anual.

EVZ: Sunt scumpe benzina şi motorina? Adrian: Da, enorm de scumpe. În octombrie, motorina era la 4,8 lei, iar acum e 5,09 lei. E deja foarte mult. Sunt student şi, ca să obţin nişte bani, lucrez ca distribuitor la o firmă de vopsele, dar nu-mi mai ajunge venitul. În ultima lună, aproape nu am ieşit deloc cu prietenii. În octombrie mergeam de câteva ori pe săptămână, acum aproape nu mai am bani să trăiesc modest.

Dacă anul trecut plecam acasă la sfârşitul fiecărei săptămâni, acum dacă merg odată la două-trei săptămâni. Totul a devenit foarte scump. De 50 de lei nu mai alimenetezi nici zece litri de motorină. Mie, aproape că nu îmi mai rămâne nimic din salariu.

Cum ţi se pare că se implică guvernul în această chestiune? Eu zic că nu se implică deloc. Problema creşterii nejustificate a preţurilor afectează foarte mult ţara şi oamenii care chiar nu au un trai foarte bun cu cheltuieli aşa de mari. O soluţie rapidă ar fi reducerea nivelului accizei.

Crezi că un impozit pe profiturile benzinarilor ar avea vreun rost? Da. Ar reduce profitul pentru a nu plăti un impozit aşa de mare. Este o chestiune logică şi am auzit că alte ţări din jurul României au introdus asemenea impozite.

Crezi că protestul şoferilor va influenţa guvernul să ia vreo deciziei legată de preţuri? Dacă vom fi din ce în ce mai mulţi şi oamenii vor tot protesta mai des, eu zic că vom avea succes. Oamenii nu ar mai trebui să alimenteze de la marile lanţuri de benzinării şi atunci fără profit vor fi obligaţi să reducă preţul.

Deşi preţul petrolului scade la nivel mondial, preţul combustibilului creşte. Cum îţi explici? E o chestie de ofertă şi cerere. Dacă oamenii cumpără, normal că preţul va creşte. Românii nu fac nimic şi nu se impun în această privinţă, cumpără în continuare oricât ar fi de mare preţul. Ar trebui făcut ceva tocmai aici, la mentalitatea noastră. Eu cred că ar trebui să boicotăm benzinăriile pentru că e o regulă simplă, consumul mare trage după sine şi un preţ ridicat.

De la ultimul vostru protest, combustibilii s-au mai scumpit o dată. Te simţi sfidat?Cred că benzinarii se ţin tari şi ne sfidează. Într-un fel ne râd în nas, şi nouă şi guvernului.

Ce anume ai propune? Preţ maximal ca şi la ţigări. La fel şi la benzină ar trebui să fie un preţ maximal de 4,5 lei, indiferent ce se întâmplă cu preţul petrolului. În Austria, profitul este 3-4%, la noi 13-14%. O reducere de 10% din 5 lei, preţul unui litru de combustibil, ar însemna 50 de bani, iar un preţ de 4,5 lei/litru e un preţ bun.

APEL

Şoferii, chemaţi la protest pe internet

Inedita idee de a nu alimenta la pompă a apărut la finalul anului trecut pe internet şi s-a răspândit pe reţelele sociale, pe e-mailuri, dar şi pe bloguri. "Protestul de la benzinării trebuie să continue! Aşa că, români, haideţi să nu ne mai lăsăm călcaţi în picioare de patronii multimiliardari ai industriei petroliere şi să-i facem să vadă ce înseamnă să piardă bani! Fiţi solidari cu noi şi în zilele de 17, 18 şi 19 ianuarie 2011 nu alimentaţi, nu mergeţi în nicio benzinărie! Mergem cu mijloacele de transport în comun, cu bicicletele sau pe jos, dar nu mai alimentăm maşinile pentru a nu le mai umple buzunarele!", se arată într- unul dintre mesajele anonime.