Telefonia mobilă şi internetul trăiesc epoca de aur
- Adam Popescu
- 11 octombrie 2007, 15:00
În acelaşi timp, telefonia fixă din România suferă pierderi ireparabile: peste 320.000 de linii desfiinţate într-un an.
Serviciile de telefonie mobilă au avut, în primul semestru al lui 2007, 19,5 milioane de utilizatori, în creştere cu 31,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când pe piaţă existau 14,9 milioane de cartele SIM active, se arată într-un comunicat al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţ ii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI).
La sfârşitul lunii iunie, 3,8 milioane de clienţi beneficiau de unul sau mai multe abonamente la serviciile de telefonie mobilă, în calitate de titulari de contract, utilizând 6,54 milioane de SIM-uri, respectiv 33,5% din numărul total de cartele active. De aici rezultă că majoritatea abonaţilor au câte două abonamente, fie la acelaşi operator, fie în reţele diferite.
Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la 100 de locuitori a avansat de la 68,8%, la mijlocul anului trecut, la 90,5% în primul semestru al acestui an.
Liniile de telefonie fixă, în scădere
În ceea ce priveşte serviciile de telefonie fixă, până la 30 iunie erau înregistraţ i 72 de furnizori activi de servicii de acces şi/sau apeluri la nivelul pieţei, conform datelor furnizate de ANRCTI.
Cota de piaţă deţinută de furnizorii alternativi a ajuns la 25%, numărul liniilor instalate de aceştia fiind de aproximativ 1,03 milioane.Numărul total de linii telefonice conectate a scăzut cu 7% faţă de perioada similară a anului trecut, la circa 4.106.000 de unităţi. În acest moment, 19 din 100 de români folosesc servicii de telefonie fixă.
Expansiunea internetului
La sfârşitul lunii iunie existau 4,5 milioane de conexiuni la internet, cu 78,2% peste nivelul din intervalul similar din 2006. Dintre acestea, 2,2 milioane de conexiuni erau de tip broadband (de mare viteză), în creştere cu 90,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului. Rata de penetrare a internetului în România la 100 de locuitori este în acest moment de 21%.
Românii o dau iar pe „parabolice“
Serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale pe bază de abonament au înregistrat schimbări la nivel de structură.
Un element de decor comun al anilor ’90, „parabolica“, recâştigă teren pe blocurile patriei. Ponderea abona- ţilor pe suport DTH (n.r. - Direct To Home - antenă de recepţie proprie) a crescut cu peste 172% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Numărul abonaţilor DTH a ajuns la aproape 1 milion în primul semestru 2007, în timp ce numărul abonaţilor la servicii de cablu TV este de aproximativ 3,6 milioane.
Astfel, la data de 30 iunie 2007, ponderea abonaţilor prin cablu ajunsese la 79%, iar cea a abonaţilor prin suport DTH - la 21%.