TAXA AUTO. Cum restitue Guvernul banii: Pe parcursul a 5 ani, cu plata anuală a numai 20% din valoare

TAXA AUTO. Cum restitue Guvernul banii: Pe parcursul a 5 ani, cu plata anuală a numai 20% din valoare

Sumele care trebuie restituite de stat, conform hotărârilor judecătoreşti, reprezentând taxa auto, dobânda aferentă, cheltuielile de judecată şi alte sume, devenite executorii până la 31 decembrie 2015, vor fi plătite pe parcursul a cinci ani, cu plata anuală a numai 20% din valoare. În cursul acestui termen, orice procedură de executare silită se suspendă de drept, sumele de plată vor fi actualizate cu inflaţia, iar graficul de plată a tranşelor anuale va fi stabilit de autorităţi.

„Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule şi a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobânzile calculate până la data plăţii integrale şi cheltuielile de judecată, precum şi alte sume stablite de instanţele judecătoreşti, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursu a 5 ani calendaristici, prin plata în fie care an a 20% din valoarea acestora”, se arată în decizia Guvernului. Plata restanţelor

Aceeaşi procedură va fi aplicată şi pentru plata restanţelor reprezentând titluri executorii deja emise şi pentru care nu a început încă executarea silită.

Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta declara că persoanele care au plătit taxa auto vor primi banii înapoi, în urma deciziei definitive a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, dar preciza că Guvernul analizează modalitatea şi durata de efectuare a operaţiunii, în funcţie de restricţiile şi posibilităţile bugetare. Taxa auto, din aprilie 2008

Taxa auto instituită de Guvernul României în ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Funcţionare al Uniunii Europene, a stabilit Curtea de Justiţie a UE, la întrebările preliminare a două instanţe româneşti.

Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte. În ianuarie 2012 a intrat în vigoare o nouă taxă auto, înlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop să facă taxa pe poluare conformă cu Articolul 110 din TFUE. Ce a stabilit Curtea de Justiţie a UE

Curtea de Justiţie a UE a stabilit că ”Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea naţională în discuţie în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxă pe poluare care este astfel stabilită încât descurajează punerea în circulaţie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională.”

Adică aceeaşi taxă de înmatriculare să se plătească şi pentru un Wolksvagen şi pentru o Dacie, dacă au aceeaşi capacitate cilindrică, aceiaşi kilometri parcurşi, acelaşi an de fabricaţie şi folosesc acelaşi combustibil. Cum e în Occident De menţionat că în Occident, dacă, de exemplu, un cetăţean din Italia cumpără o maşină din Franţa sau Germania nu plăteşte taxă de primă înmatriculare, ci o taxă „de transfer de proprietate”, care se învârte în jurul a 200 de euro. Pe când la noi, taxa de primă înmatriculare a ajuns şi la câteva mii de euro, bani suficienţi să cumperi o maşină de ocazie bună, într-o ţară occidentală.

Prin decizia Curţii de Justiţie a UE, toţi cei care au fost nedreptăţiţi îşi pot recupera în instanţă banii plătiţi în plus la prima înmatriculare, ca prim efect. Dar apare şi al doilea efect, unul pervers, de tipul proverbului cu capra, oaia şi flatulaţia. Adică guvernul greşeşte şi poporul plăteşte. Pentru că bugetul de stat, din care vor fi returnate aceste sume, e alimentata din taxele şi impozitele (multe şi consistente) pe care le plătesc contribuabilii, fie ei persoane fizice sau juridice. Şi pentru că tot am invocat proverbele, aşteptăm o legislaţie care să pună în acord cu proverbul care spune că „prostia se plăteşte” şi pe cei aflaţi la cârma treburilor publice.