Super-trenul lui Nicolae Ceaușescu. Ce s-a ales de bijuteria prezidențială

Super-trenul lui Nicolae Ceaușescu. Ce s-a ales de bijuteria prezidențială Nicolae Ceaușescu. Sursa foto: Arhiva EVZ

Trenul personal al lui Nicolae Ceaușescu putea ajunge la viteze de până la 200 km/h, o performanță impresionantă pentru acea perioadă. Construit special pentru fostul dictator, trenul a fost folosit începând din 1982, în cadrul vizitelor sale de lucru. Astăzi, însă, garnitura nu ar mai putea atinge aceeași viteză din cauza stării precare a căilor ferate din România.

Construcția trenului a fost realizată la comanda lui Ceaușescu, nemulțumit de garnitura moștenită de la Gheorghe Gheorghiu-Dej. Dictatorul, cunoscut pentru megalomania sa, dorea un mijloc de transport mai performant, care să-i ofere confort pe distanțe lungi. Deși folosea frecvent elicopterul și mașina ARO, pentru deplasări pe distanțe mari, soluția evidentă a fost un tren prezidențial modern.

Trenul lui Nicolae Ceaușescu a costat 2 milioane de dolari

Astfel, trenul a fost construit rapid, la standarde avansate pentru acea perioadă. Vagoanele au fost realizate la Astra Vagoane Arad, iar locomotiva la Craiova. Unele componente au fost furnizate de firme din Germania și Franța. În total, costul construcției s-a ridicat la aproximativ 2 milioane de dolari, o sumă impresionantă în anii ’80.

Trenul era o adevărată bijuterie tehnică. Avea 17 vagoane blindate, capabile să reziste la rafale de arme automate. Printre dotările luxoase se numărau dormitoare cu aer condiționat, mochete luxoase, pereți acoperiți cu mătase și grupuri sanitare moderne. Garnitura avea și vagoane pentru miniștri și alte oficialități, un vagon restaurant și chiar un vagon-uzină echipat cu motoare Rolls Royce, capabil să alimenteze trenul cu energie pentru o lună și jumătate de autonomie.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pe lângă confortul oferit, trenul a fost proiectat și pentru siguranță extremă. Fostul mecanic de locomotivă, Valentin Ghighilicea, a relatat că trenul putea face față unui atac terorist, având sisteme complexe de frânare și fiind imposibil de distrus cu arme automate. De asemenea, trenul a fost construit pentru a atinge viteze de peste 200 km/h, fiind cel mai rapid tren realizat vreodată în România.

Trenul prezidențial era echipat cu boghiuri Minden Deutz, care îi permiteau să circule la viteze impresionante. În timpul testelor, trenul a atins 209 km/h, conform lui Octavian Udriște, un renumit inginer feroviar român. Udriște a povestit că, în timpul recepției garniturii, aceasta a mers de la Câmpina la Ploiești cu 180 km/h și a atins 209 km/h în apropiere de Buftea.

Ce s-a întâmplat cu trenul dictatorului

După Revoluția din 1989, trenul a continuat să fie folosit ocazional. A fost utilizat de președinții Ion Iliescu, Emil Constantinescu și Traian Băsescu, dar și de fostul premier Adrian Năstase. Trenul a transportat oficialități la festivitățile de Ziua Națională, organizate în Alba-Iulia.

În anii următori, trenul a fost transformat într-un centru mobil de comandă pentru armata română. A fost folosit la exercițiul NATO HISTRIA 2015, când au fost mobilizate patru vagoane. Opt dintre cele 17 vagoane inițiale au fost adaptate pentru a sprijini logistic armata română.

În 2019, trenul a reapărut într-un eveniment important. Dotat cu 6 vagoane, acesta a purtat sigla „România 2019.eu” și a transportat participanți la o conferință internațională pe tema transportului feroviar, de la București la Sinaia.

Deși trenul lui Ceaușescu a fost o realizare tehnologică remarcabilă pentru acea perioadă, starea actuală a infrastructurii feroviare din România nu ar permite circularea garniturii la capacitatea sa maximă.

Revista presei
Refugiul spionilor