După doi ani de stagnare, lumea modei își revine. Oamenii au revenit la „normalitate" și au reînceput să se uite în jur, să probeze haine și să-și reînnoiască garderobele. Dar, alături de măsurile anti-COVID-19 devenite mai blânde, în majoritatea țărilor occidentale apare la orizont un nou dușman - inflația.
Se scumpesc hainele iarna aceasta?
După doi ani de stagnare, lumea modei își revine. Oamenii au revenit la „normalitate" și au reînceput să se uite în jur, să probeze haine și să-și reînnoiască garderobele. Dar, alături de măsurile anti-COVID-19 devenite mai blânde, în majoritatea țărilor occidentale apare la orizont un nou dușman - inflația.
Potrivit Eurostat, toate țările europene se îndreaptă acum în mod oficial spre o inflație de două cifre. Chiar și Franța, deținătoarea recordului de inflație scăzută, a atins un nou maxim de 6,08% în urmă cu câteva zile. Rata medie a inflației în Europa este de 8,6%, iar previziunile Statista și FMI sugerează că o iarnă potențial dificilă din punct de vedere energetic în Europa va împinge toată zona euro spre o inflație de două cifre.
Va crește prețul hainelor? Cu cât?
Un răspuns rapid este „cu nu mai puțin de 3%". Acestea sunt cifrele referitoare la situația internațională a modei, potrivit companiei de presă din domeniul modei „The Business of Fashion" și raportului său anual. În timp ce redresarea în SUA și China este de aproape 100%, Europa a rămas în continuare în urmă. Pe bătrânul continent, creșterile de preț la hainele de gamă medie sunt de peste 10%. Acest segment este, de altfel, cel mai presat de cererea scăzută de haine care a însoțit pandemia în 2020 și 2021. Noua tendință este de a căuta în primul rând hainele cu cel mai mare procent de reducere, fără a ține prea mult cont de marcă. În schimb, a doua creștere majoră a cererii este în segmentul de lux. Creșterea prețurilor în acest segment este aproape imperceptibilă, în timp ce creșterea cererii este semnificativă - la nivel global o creștere de 20% și de doar 5% în Europa. Motivul este că tot mai multe persoane care lucrează de acasă se întorc la birou și doresc să facă impresie.
Însă când ne uităm la etichetele de preț, avem în minte un alt scenariu. Prețurile la care se vând și se cumpără hainele cresc și mai mult din cauza problemelor energetice ale Europei. Consumatorii din Europa Centrală și de Est redescoperă hainele de la outlet și magazine second-hand, un exemplu fiind o investiție de 20 de milioane de leva într-un centru logistic în Bulgaria pentru a acoperi noua realitate a pieței modei. Brandul raportează o capacitate potențială de a procesa peste 60.000 de articole zilnic și raportează mii de comenzi în fiecare zi. Astfel, ei respectă și noile cerințe ale UE privind textilele durabile, care vizează în mod special prelungirea duratei de viață a hainelor.
Nu este clar dacă acest ritm se va menține, dar un lucru este sigur: pentru a păstra neschimbate prețurile medii ale produselor pentru consumatorul final, o serie de branduri globale oferă reduceri din ce în ce mai mari. Din nou, când vine vorba de reduceri, cele mai mari sunt observate la comercianții care promovează moda circulară, sustenabilă. O serie de categorii de produse cum ar fi blugii, bluzele, rochiile și chiar pantofii sunt adesea la reducere și reprezintă o parte din ce în ce mai mare din viața unei persoane moderne, care dorește nu numai să-și păstreze puterea de cumpărare a bugetului, ci și să protejeze mediul înconjurător – una dintre strategiile cheie ale Uniunii Europene.