Bărbatul a fost găsit vinovat de „difuzare ilegală de informații clasificate” către străinătate.

Tribunalul a declarat că Gui a cerut în 2018 să-și redobândească cetățenia chineză, fără a preciza dacă a renunțat la cetățenia suedeză, scrie Le Monde.

Editor și librar, Gui Minhai, în vârstă de 55 de ani, scotea la o editură din Hong Kong cărți critice la adresa liderilor Chinei comuniste, profitând de libertatea care încă mai există în teritoriul semiautonom.

A fost condamnat în China, în 2015, pentru o afacere de drept comun și apoi a dispărut în același an fără urmă, ca și alți angajați ai editurii sale, în timp ce se afla în vacanță în Thailanda.

A reapărut la fel de brusc, după puțină vreme, într-o închisoare chineză, „mărturisind” în fața camerelor de televiziune că s-a predat autorităților din cauza implicării sale într-un accident de circulație în orașul Ningbo, care ar fi avut loc în 2003.

După doi ani de detenție, autoritățile chineze au declarat că l-au eliberat, însă fiica editorului, Angela Gui, a afirmat că în realitate acesta s-ar afla arestat la domiciliu.

Gui Minhai a dispărut a doua oară, după ce a fost arestat la începutul lui 2018, într-un tren, pe când era însoțit de doi diplomați suedezi.

Apoi a apărut într-un nou interviu difuzat de televiziunea de stat, flancat de doi polițiști, recunoscând că a difuzat informații clasificate și a acuzat țara de adopție, Suedia, că l-a manipulat ca pe un „pion”.

Gui Minhai „și-a recunoscut vinovăția, a acceptat verdictul și nu va face apel”, se arată într-un comunicat difuzat pe 24 februarie 2020 seara târziu de tribunalul din Ningbo.

Condamnarea editorului ar putea tensiona și mai mult relațiile dintre China și Suedia, care și așa erau destul de încordate din cauza arestării lui Gui.

În noiembrie 2019, ambasadorul chinez la Stockholm a amenințat cu „represalii” Suedia, după ce aceasta i-a acordat un premiu pentru drepturile omului lui Gui Minhai.

Apoi, Beijingul a anulat vizita în Suedia a două delegații de șefi de companii chineze, în semn de protest față de premierea editorului, calificată drept „gravă eroare”.