"Ni se spune că ”încheierea unui protocol de cooperare între Ministerul Public şi Serviciul Român de Informaţii a fost justificată de cadrul legal în vigoare la data respectivă, potrivit căruia implementarea măsurilor de supraveghere tehnică se realiza prin intermediul SRI”.Vă rugăm să precizaţi care era cadrul normativ în vigoare la acel moment care permitea SRI să implementeze astfel de măsuri în dosare penale. Centrul de Resurse Juridice consideră că nu exista un astfel de cadru normativ. Vă rugăm să nu vă referiţi la Hotărâri CSAT, pentru că, aşa cum bine ştiţi, acestea nu sunt publicate în Monitorul Oficial. De asemenea, acestea nu pot adăuga la lege", susţine Centrul de Resurse Juridice într-un comunicat de presă.

De asemenea, în legătură cu precizările făcute de parchet, conforma cărora ofiţerii serviciilor de informaţii nu au desfăşurat activităţi de urmărire penală, atribuţia lor fiind de punere în aplicare a măsurilor tehnice autorizate de instanţă, organizaţia atrage atenţia "asupra considerentelor Curţii Constituţionale din Decizia nr. 51/2016 , obligatorii, conform cărora metodele speciale de supraveghere sau cercetare sunt procedee probatorii care duc la obţinerea mijloacelor de probă (§ 31), acestea neputând fi obţinute decât de organele de urmărire penală, pe cale de consecinţă SRI a desfasurat activitati de urmarire penală".

Centrul de Resurse juridice susţine că sunt false susţinerile parchetului, potrivit cărora "atribuţiile ofiţerilor de informaţii din cadrul echipelor operative s-au limitat strict la punerea în aplicare a măsurilor de supraveghere tehnică (exemplu – montarea de aparatură pentru înregistrările ambientale) şi exercitarea activităţilor de supraveghere operative (exemplu – filaje)", precizând că "mijloacele de probă, adică procesele-verbale de redare a celor rezultate din punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică, erau realizate şi de către ofiţeri SRI".

Într-un comunicat de presă transms miercuri, instituţia precizează că protocolul şi-a încetat efectele în momentul publicării Deciziei nr. 51/2016 a Curţii Constituţionale, ce nu mai prevedea posibilitatea ca serviciile de informaţii să pună în executare mandatele de supraveghere tehnică emise în dosare penale, cu excepţia celor privind infracţiuni de terorism şi contra securităţii naţionale, pentru care SRI are competenţă.

Precizările au fost făcute după ce în şedinta CSM din 18 ianuarie Augustin Lazăr a declarat că a existat un protocol privind echipe operative între Ministerul Public şi serviciile de informaţii.

"A existat un protocol în care se discuta despre echipe operative între Ministerul Public şi serviciile de informaţii, însă eu mereu mi-am pus următoarea problemă: acest protocol nu există, eu nu mi l-am însuşit şi nu mergem înainte cu astfel de inginerii, să zic aşa, pentru că ele nu se găsesc în Codul de Procedura Penală. Noi anchetăm, iar dumneavoastra judecaţi după Codul de Procedură Penală. Nu există nimic altceva care să se numească echipă mixtă", a spus Augustin Lazăr în şedinţa CSM.