Primul efect real al Scandalului Caracal. Schimbări de amploare în Poliție

Primul efect real al Scandalului Caracal. Schimbări de amploare în Poliție

Proiectul de ordonanţă de urgenţă privind căutarea persoanelor dispărute, pus vineri în dezbatere publică de MAI, prevede constituirea de structuri specializate, care vor gestiona şi dosarul dispariţiei.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a organizat, vineri, dezbaterea publică a proiectului ordonanţei de urgenţă a Guvernului privind căutarea persoanelor dispărute, în sistem mixt videoconferinţă şi online.

„Obiectivul principal al proiectului priveşte stabilirea cadrului organizatoric al procedurilor administrative, a metodelor şi evidenţelor specifice activităţii de căutare a persoanelor dispărute. Acest proiect propune constituirea de structuri specializate pentru căutarea persoanelor dispărute, atât la nivel central, în cadrul IGPR, cât şi la nivel teritorial, în cadrul inspectoratelor judeţene de poliţie", a declarat directorul Direcţiei de Investigaţii Criminale din IGPR, Adrian Ciprian Miron.

Directorul Direcţiei de Investigaţii Criminale din IGPR a mai precizat că va fi nevoie de un număr de 335 de poliţişti, inclusiv persoane cu funcţii de conducere. „Orice unitate de poliţie de pe teritoriul României va fi îndreptăţită să primească o sesizare privind dispariţia unei persoane, indiferent de loc, indiferent de calitatea persoanei sau de competenţa teritorială. Cred că prin aceasta vom îndepărta orice posibilă neconcordanţă intervenită atât în atitudinea colegilor, cât şi procedura imediată de declanşare a căutării persoanei dispărute", a mai spus Adrian Miron.

Ne puteți urmări și pe Google News

Acesta a vorbit şi despre introducerea conceptului de „dosar al dispariţiei", deoarece nu exista până acum reglementată această chestiune - dosarul de dispariţie va fi în responsabilitatea unei structuri specializate pentru căutarea persoanelor dispărute, atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial.

Focus pe primele 48 de ore

„Au fost stabilite obligaţiile punctuale în sarcina autorităţilor cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale şi protecţiei copilului. În ordonanţă se prevăd mai multe atribuţii şi mai multe obligaţii, atât pentru Direcţiile Generale de Asistenţă şi Protecţie Socială, cât şi pentru serviciile de asistenţă socială, atunci când e cazul. Au mai fost stabilite instrumentele organizatorice şi pentru căutări sistematice în teren - ele sunt detaliate în cuprinsul OUG", a adăugat el.

Potrivit expunerii de motivare a proiectului, trebuie pornit în special de la dreptul persoanei dispărute de a fi găsită şi reîntoarsă într-un mediu care să îi ofere securitate, precum şi de la prezumţia că aceasta se află într-o stare de pericol.

„Un principiu se referă la prioritizarea cazurilor de dispariţie, stabilind ca regulă de ghidare a reglementării faptul că primele 48 de ore de la sesizarea dispariţiei prezintă importanţă crucială în ceea ce priveşte şansele de găsire a persoanei dispărute şi, după caz, de salvare a acesteia.

Întreg proiectul stabileşte mecanisme administrative care urmăresc utilizarea intensivă în primele 48 de ore a resurselor deţinute de autorităţi sau puse la dispoziţie de parteneri, urmând ca ulterior activitatea de căutare să fie ghidată de datele şi informaţiile obţinute în acest interval critic", se arată în documentul publicat de MAI, citat de Agerpres.