Companiile producătoare de automobile au terminat unul dintre cei mai dificili ani din istoria acestei industrii, în ultima lună din 2008, constructorii din SUA înregistrând scăderi ale vânzărilor de circa 30%, scrie cotidianul „New York Times“.
Printre cele mai afectate grupuri se numără giganţii din Detroit, General Motors şi Chrysler, care au primit deja „perfuzii“ de miliarde de dolari de la guvernul federal, menite să-i menţină în viaţă. În 2008, industria auto de peste Ocean a reuşit să vândă 13,5 milioane de maşini, cu 3 milioane mai puţine decât în 2007.
Cele mai afectate tipuri de automobile de scăderea vânzărilor sunt SUV-urile (sport utility vehicles), care au consemnat scăderi ale vânzărilor de 51%. Pentru prima dată în ultimii 8 ani, vânzările de automobile compacte le-au depăşit pe cele de SUV-uri în SUA. Schimbarea preferinţelor clienţilor i-a luat pe nepregătite pe producă tori. Anul 2008 a fost cel mai prost din ultimii şaisprezece pentru industria auto. „Acesta este acel gen de recesiune în industria auto prin care mulţi dintre noi nu au mai trecut. Oamenii care şi-au pierdut locul de muncă nu sunt interesaţi de o maşină nouă. Dar chiar şi cei încă angajaţi nu caută maşini, deoarece sunt îngrijoraţi că şi-ar putea pierde locurile de muncă în următoarele trei, şase sau nouă luni“, a declarat Erich Merkle, analist la firma de consultanţă Crowe Horwath.
Companiile auto nu au reuşit să revigoreze piaţa nici măcar după ce au redus drastic preţurile. Pentru unele modele de SUV-uri şi camionete s-au făcut discounturi care au ajuns şi până la 7.000-8.000 de euro. Nici măcar ieftinirea combustibililor cu 54% nu a avut efecte benefice asupra vânzărilor.