Pagube uriaşe în vistieria RATB. Pierderi de peste UN MILION DE LEI. Care sunt cele mai VANDALIZATE mijloace de transport în comun
- Mihai Oprea
- 22 februarie 2016, 09:53
Geamuri şi sute de parbrize sparte. Sunt doar câteva din pagubele din curtea Regiei Autonome de Transport Public Bucureşti. Reprezentanţii Regiei anunţă pierderi de un million de lei în anul 2015.
În desfăşurarea activităţii de transport în comun, Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) se confruntă cu o serie de manifestări antisociale care îi afectează pe călători, dar şi instalaţiile fixe, vehiculele de transport public, precum şi integritatea personalului de exploatare şi control.
În anul 2015, valoarea pagubelor produse Regiei a fost de 934.100,34 lei, cu 24,82% mai puţin decât în anul 2014. Numărul actelor de vandalism a scăzut cu 13,56%, de la 1.077, în anul 2014, la 931 în 2015.
Scăderea faţă de anul trecut a acestor acte antisociale şi, implicit, a pagubelor suferite, este un efect al colaborării RATB cu Poliţia Transporturi şi cu Jandarmeria. În perspectivă, RATB intenţionează o colaborare mai strânsă cu cele două instituţi, dar şi cu Poliţia locală.
Pierderile cele mai mari au fost înregistrate la autobuze, respectiv 685.352,34 lei (73,37% din valoarea pe regie), valoare care este cu 26,95% mai mică decât în anul 2014. Şi numărul actelor de vandalism săvârşite în autobuze în 2015 a scăzut (269, faţă de 304 în anul anterior). 11 cazuri au fost produse pe liniile preorăşeneşti, o frecvenţă mai mare fiind înregistrată pe liniile 408 (Ghencea – CFR Domneşti) şi 438 (Depoul Alexandria - Bragadiru).
Pagubele suferite de autobuze constau în 252 parbrize şi geamuri sparte la autobuze, valoarea acestora ridicându-se la 659.502,87 lei, cu 28,07% mai puţin decât valoarea pagubelor suferite în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Autobazele cu cele mai mari pierderi au fost: Ferentari, Titan şi Pipera, iar zonele cu cele mai frecvente acte de vandalism sunt: Calea Ferentarilor, Şos Olteniţei, Calea Dorobanţilor, Str. Luică, Bd. Iuliu Maniu, Str. Turnu Măgurele, Str. Amurgului, Splaiul Independenţei, Terminal “Zeţarilor”, Prelungirea Ghencea, Calea Văcăreşti.
Pe traseele liniilor preorăşeneşti cele mai dese acte de vandalism se înregistrează în oraşul Bragadiru (pod Bragadiru), Şos. Bucureşti – Alexandria, Comuna Domneşti, Terminal Ghencea, Şos. Bucureşti – Ploieşti, Şos. Bucureşti – Târgovişte, Comuna Chitila.
Autobuzele vandalizate cel mai des sunt cele de pe liniile: 116 (12 cazuri), 104 şi 202 (câte 11 cazuri), 335 şi 381 (câte 9 cazuri), 141 (8 cazuri), 139 şi 330 (câte 6 cazuri), 101, 102, 117, 133, 336, 655 (câte 5 cazuri) şi 123, 112, 178, 226, 232, 331 (câte 4 cazuri).
În privinţa troleibuzelor şi tramvaielor, pierderile suferite ca urmare a actelor de vandalism au fost în valoare totală de 82.517,14 lei (8,83% din valoarea pe regie), adică aproape jumătate faţă de anul 2014, cu toate că numărul cazurilor a scăzut cu numai 20,57%, de la 141 în anul 2014, la 112 în anul 2015. Principalele pagube provin din spargerea de geamuri şi parbrize (79, în valoare de 43.006,02 lei), precum şi din distrugerea validatoarelor Sistemului Automat de Taxare (12, în valoare de 27.769,46 lei).
Depourile care au înregistrat cele mai mari pierderi ca urmare a actelor de vandalism, au fost Alexandria şi Dudeşti – la tramvaie, iar la troleibuze: Bucureştii Noi şi Bujoreni. Zonele în care au fost vandalizate cel mai des tramvaie sunt Şos. Petricani, Terminal “Şura Mare”, Bd. Timişoara/Vasile Milea, Calea Rahovei, Teminal “Mezeş”, Terminal “Piaţa Presei Libere”, Şos. Progresului, Şos. Alexandriei, Terminal “Complex RATB Titan”. Dintre troleibuze, cele mai multe vandalizări au suferit cele care circulă pe Calea Grivitei, Str. Reşiţa, Bd. Iuliu Maniu, Drumul Taberei. Cel mai des vandalizate sunt tramvaiele de pe liniile 11, 41, 32, 1, 25, 45, 10, 24, 47 şi 16, precum şi troleibuzele liniilor 65, 62, 66, 69 şi 86.
Raportând cele 381 cazuri de acte antisociale îndreptate asupra tramvaielor, troleibuzelor şi autobuzelor la numărul zilelor din an, rezultă că, pe lângă reviziile şi reparaţiile planificate, în medie, în fiecare zi, cel puţin un vehicul a necesitat intervenţii suplimentare de remediere a avariilor.
Pe lângă pagubele rezultate din înlocuirea pieselor distruse, RATB a pierdut şi în urma imobilizării şi a curselor neefectuate de către vehiculele avariate care au trebuit să fie retrase din trasee înainte de terminarea programului.
Măsura aplicată de RATB, de a dota cele 500 autobuze Mercedes Euro 4 si 100 troleibuze Irisbus cu camere video pentru supravegherea salonului călătorilor, contribuie la descurajarea hoţilor din buzunare, a persoanelor răuvoitoare care degradează sau distrug interiorul vehiculelor şi a celor care au un comportament necorespunzător faţă de ceilalţi călători. În anul 2015, organele de ordine au solicitat punerea la dispoziţie a 84 înregistrări video în vederea efectuării cercetărilor pentru identificarea persoanelor certate cu legea, sancţionării lor şi recuperării prejudiciului creat, precum şi a 14 materiale video care au surprins evenimente de circulaţie.
RATB îi roagă pe călători să îşi exprime spiritul civic, în sensul de a anunţa imediat, la numărul de telefon 112, orice manifestare anti-socială. RATB alocă importante resurse umane şi financiare, făcând eforturi deosebite pentru a asigura publicului călător condiţii moderne şi civilizate de transport, însă cazurile de agresiune şi vandalism, precum şi cele ale călătorilor neplătitori continuă să afecteze bugetul Regiei şi, în consecinţă, calitatea serviciilor oferite.