Chevrolet Epica nu e o masina rea si nici macar una care sa te enerveze ca nu izbuteste sa iasa din banal.
Suparatoare este doar senzatia ca te-ai plictisit deja de ea. Chiar dinainte sa o pornesti Are profilul masiv al Seriei 5 de la BMW. Etaleaza o pereche de faruri parca subtilizate de la un Citroen C4. Butonul gras de volum al instalatiei audio trebuie ca a stat candva intr-o Honda Accord. Desenul gurilor de ventilatie se aseamana pana la identificare cu acela impus acum multi ani de Skoda Octavia. Amuzant? Ce spui insa de ceasul desuet, ratacit pe bord, ca la un arhaic Daewoo Cielo?! Desigur, Chevrolet Epica e mai degraba Daewoo decat Skoda sau Citroen si in niciun caz BMW.
Chiar daca are un motor pe benzina cu sase cilindri dispusi in linie, exact configuratia pe care constructorul bavarez a facut-o celebra. Asemanarea se opreste insa brusc aici. Daca BMW isi plaseaza propulsoarele longitudinal, Chevrolet a ales sa le inghesuie transversal. Diferentele de performanta existente intre cele doua marci nici nu mai trebuie evocate.
Un confort surprinzator
Unitatea de 2.0 litri si 143 de cai-putere cu care era echipata Epica condusa in test, desi rafinata, s-a intrebuintat serios sa urneasca cele aproape 1.500 de kilograme ale masinii. Motorul s-a simtit cel mai in largul sau dincolo de 4.000 de ture, unde, ca si cand n-ar fi fost de-ajuns ca se intampla asa, ajungea foarte greu.
Atat cuplul maxim (195 Nm), cat si intreaga putere sunt accesibile doar dupa aceasta limita, la 4.600, respectiv, 6.400 rpm. Atingerea celor doua valori stoarce insa cu strasnicie rezervorul si, mai departe, subtiaza cu repeziciune portofelul. Cel mai indicat este sa alegi o viteza de croaziera, sa nu fortezi (directia nu e cea mai agera, iar comportamentul pe viraje nu trezeste nici macar placeri vag sportive) si sa te bucuri de confortul surprinzator pe care ti-l ofera Epica.
Spatiul din habitaclu nu lasa de dorit, iar pozitia optima de condus poate fi gasita cu usurinta, gratie multiplelor reglaje ale sezutului, spatarului si volanului. Izolarea fonica este foarte buna, in habitaclu patrunzand doar sunetul neasteptat de placut al motorului atunci cand este ridicat puternic in ture. Lista de dotari, foarte generoasa, cuprinde, intre altele, aer conditionat automat, geamuri electrice, radio-CD cu comenzi pe volan, cruise-control si chiar tapiterie din piele. Calitatea materialelor si a asamblarii se apropie de ceea ce te-ai astepta sa gasesti la o masina fara ifose din aceasta clasa.
Un set de sase airbaguri asigura protectia pentru situatii nedorite. Surprinzator, ESP-ul (controlul electronic al stabilitatii) lipseste. N-ar fi fost rau daca producatorii l-ar fi altoit si pe el pe Epica. Vine din prezent si e mai util decat un ceas balcaz care se lafaie intr-un Cielo de o suta de ani.
Concurenta
Renault Laguna 2.0 Dynamique 135 CP - 18.800 euro (cu TVA)
Are ESP si cinci stele la testul de siguranta a pasagerilor Euro NCAP. Dotari multumitoare, pret sensibil mai mic si o valoare la revanzare superioara celei de care se bucura Epica. Actuala generatie Laguna va iesi din productie la finele acestui an.
Opel Vectra 1.8 Elegance 140 CP 20.780 de euro (cu TVA)
Are ESP, patru stele la testul de siguranta a pasagerilor Euro NCAP (inca din 2002), cel mai mic motor (fara a pierde la putere), dotari suficiente si o valoare la revanzare mai buna decat a tuturor celorlalte modele nominalizate aici.
Kia Magentis 2.0 Dynamic 144 CP 20.571 de euro (cu TVA)
Are ESP, recent a obtinut patru stele la testul de siguranta a pasagerilor Euro NCAP. Este un model mai bine proportionat, cu un habitaclu mai placut decat Epica. Beneficiaza de o echipare completa si de patru cai putere in plus.