Maia Sandu susține că că nava care a transportat cele 2.750 tone de nitrat de amoniu, depozitate ulterior în portul din Beirut şi care au explodat în seara de marţi, 4 august, ar fi obţinut pavilionul moldovenesc „în schimbul mitei şi a favorurilor” pe care le-ar fi oferit proprietarul navei statului Republica Moldova.

„O ştire cutremurătoare a venit din Liban, unde o explozie puternică a distrus portul şi o parte a oraşului Beirut. Suntem cu gândul la familiile victimelor şi regretăm că această tragedie are şi conexiuni cu ţara noastră. Cu corupţia din ţara noastră, dacă este să fim mai exacţi.

Nava care transporta ilegal substanța explozivă a fost înregistrată sub pavilion moldovenesc. Statul nostru a înregistrat această navă în schimbul mitei și a favorurilor.

Într-o țară unde lucrurile se fac corect, unde instituțiile statului nu participă în scheme, înregistrarea unor astfel de nave ar fi fost imposibilă. Republica Moldova se află de mulți ani în lista neagră din cauza faptului că înregistrează nave ce desfășoară activități ilegale.

Voi solicita deputaților PAS să facă toate demersurile necesare pentru a afla cum a fost posibilă înregistrarea unei astfel de nave sub pavilion moldovenesc, cine stă în spatele acestor fărădelegi și care sunt soluțiile.

Corupția ucide. Nu doar aici, în Moldova, dar și în alte părți ale lumii”, a scris  Maia Sandu pe contul de facebook.

În replică, premierul Republicii Moldova, Ion Chicu, atacă:

„Nava Rhosus (IMO 8630344) a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor la data de 23.02.2012, adică în perioada „istoriei de succes”, scrisă şi de această doamnă. Din 23.02.2014 nava nu mai este sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, fiind radiată forţat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova. Îndemn ipocriţii, care nu scapă nicio ocazie de a tăvăli in glod şi mizerie ţara noastră, să aibă măcar un pic de ruşine, a scris Ion Chicu pe Facebook.

Cum a ajuns nava în Beirut. Explicații oferite de căpitanul vasului

Căpitanul vasului, Boris Prokoșev, oferă detalii despre modul în care nava, aflată sub pavilion moldovenesc, a ajuns în portul Beirut.

Nava ar fi aparținut, astfel, unui om de afaceri rus, Igor Grechushkin, cu rezidență în Cipru, și ar fi avut probleme financiare, dar și tehnice.

În 2013, ambarcațiunea Rhosus venea din Georgia, cu o cantitate impresionantă de nitrat de amoniu la bord. Ca să scoată încărcătura din Georgia, Igor Grechushkin ar fi încasat un milion de dolari, la Batumi. După cum explică Boris Prokoșev, vasul ar fi costat la fiare vechi aproximativ 350.000 de dolari.

Afaceristul rus a ales, astfel, să încaseze milionul de dolari. Abandonată în Beirut, nava ar fi adus un câștig imediat de vreo 650.000 de dolari, după cum explică Boris Prokoșev.

Tot interviul căpitanului îl puteţi citi aici.

După abandonarea navei, nitratul de amoniu a fost descărcat într-un depozit. Potrivit agenţiei de presă rusă TASS, care citează surse din cadrul autorităților libaneze, exploziile s-au produs în momentul în care muncitorii sudau nişte breşe pe care le avea depozitul unde se aflau cele 2,7 de tone de nitrat de amoniu.