Dupa nominalizarea la Globul de Aur, regizorul spera sa obtina si o statueta la Los Angeles.
Filmul romanesc cu cea mai spectaculoasa cariera, “4 luni, 3 saptamini si 2 zile” al lui Cristian Mungiu, este la un pas de “visul american”. Cu o nominalizare la presigioasele premii Globul de Aur, la categoria Cel mai bun film strain, „432” isi netezeste drumul catre Oscar. Cineastul nu-si cunoaste competitorii la Glob, pentru ca n-a vazut nici unul dintre celelalte patru filme nominalizate: „Persepolis”, „Scafandrul si fluturele”, „The Kite Runner” si „Lust, Caution”. Gala Globurilor de Aur va fi transmisa in direct pe HBO, in noaptea de 13 spre 14 ianuarie, la 03.00 dimineata. Cateva zile mai tarziu, pe 22 ianuarie, vor fi anuntati nominalizatii la Oscar.
Pana acum, doar doua filme straine s-au ales cu distinctia suprema atat la Cannes, cat si la Globurile de Aur: “Pelle Cuceritorul” (1988), in regia lui Bille August si “Adio, concubina mea” (1994) al lui Chen Kaige. Intr-un interviu acordat EVZ, Cristian Mungiu recunoaste ca are sanse la statueta, insa cere „sa nu ne lasam sedusi de premii”.
EVZ: E prima nominalizare la Globurile de Aur pentru un film autohton. „Ai spart gheata” pentru cinematografia romaneasca peste Ocean… Cristian Mungiu: E o premiera care inseamna consumarea unor complexe ale cinematografiei romanesti. Pentru ca ne uitam mereu la premiile americane ca la ceva care se da la televizor, si uite ca a venit si ziua cand avem acces la ele din interior. Suntem actori si nu simpli comentatori.
Cat de dificil iti va fi sa te mentii pe aceeasi linie, cu urmatoarele filme? Imi dau seama ca, pe masura ce se acumuleaza aceasta gramajoara de premii, cu atat mai complicat imi va fi la urmatorul film. Dar cum sa nu ma bucur ca se intampla chestia asta? Fiecare premiu sau nominalizare inseamna ca filmul va ajunge la din ce in ce mai multi oameni.
Globul de Aur este tot un premiu de presa, care are marele avantaj de a fi foarte popular in Statele Unite, unde conteaza mult lobby-ul. Daca se aude si se scrie de tine, lumea va merge la film.
Distribuitorii americani vor reprograma premiera „432” la cinema pentru a face lobby la Oscar?Cred ca filmul e pregatit acum sa ruleze o saptamana in Los Angeles, saptamana de calificare, cum i se spune. Tehnic vorbind, asta ii permite filmului sa participe la Oscaruri, la toate categoriile, cu exceptia Celui mai bun film. In cinematografe va avea premiera cum s-a stabilit de la inceput, pe 25 ianuarie, la trei zile dupa ce se anunta nominalizarile la Oscar.
Speri la un Oscar? Am sperante ca vom obtine o nominalizare. Cred ca avem sanse reale sau, daca vrei, cele mai mari sanse pe care le-a avut vreodata un film romanesc. Si chiar Globurile de Aur anunta lucrurile astea intr-un fel.
Ai vazut vreunul dintre filmele concurente la Glob? Nu am apucat sa vad nici un film. Si e foarte greu sa faci comentarii. Mai bine le citesti pe ale altora. Si mai e chestia cu numerologia.…. Unii sunt convinsi ca avem sanse la Oscar, pentru ca la Cannes am castigat la editia a 60-a, la Premiile Academiei Europene la a 20-a, iar la Oscar ar fi a 80-a... Dar stii cum e, asta e pronosticul de la fabrica de impachetat fum.
Pentru tipul de cinema pe care il practici tu ce e mai valoros, un Palme d’Or sau un Oscar?Valoric nu pot sa le diferentiez, nu suntem la fotbal sa impartim campionatul mondial si campionatul european. Toate ierarhizarile legate de premii trebuie relativizate foarte tare. Nu ma raportez la recunoasterea pe care a primit-o filmul la nivel de premii.
Si nu fac comparatie intre un mar si o para: uite, am primit la Cannes un mar si la Oscar o para, care-i mai gustos? Au rosturi foarte diferite: Palme d’Or e un trofeu de recunoastere profesionala si e cel mai important pentru un cineast care practica un asemenea tip de cinema ca mine, iar Oscarul e un premiu foarte popular, care iti aduce public.
As vrea foarte mult sa nu ne lasam sedusi de premii, pentru ca vom fi foarte dezamagiti, nu numai de persoana mea, dar de toti ceilalti. Pentru ca vor fi multe filme foarte bine facute, care merita vazute, si pe care probabil nu le vor certifica atatea premii.
Cum prinde filmul la public? Incasarile iti pot asigura si urmatoarele proiecte? La nivel de public stiu ca merge foarte bine in teritorii mici, in Olanda, Belgia, Austria si altele, dar la nivel de incasari nu-mi pot da seama acum. Se strange o suma bruta, care se imparte la distribuitori, la promovare etc. si abia anul viitor vom sti daca suntem in stare, din incasarile filmului, sa dam inapoi creditul luat de la CNC. Ceea ce ar fi o alta premiera. Pana una alta, e primul film care are o sansa sa plateasca acest credit la stat.
Cand crezi ca te poti apuca de urmatorul film? Pana in februarie e exclus. In momentul acesta, sunt atatea obligatii sociale de indeplinit, ca nu ma pot gandi la nimic altceva. Seria „Amintiri din Epoca de Aur” n-o s-o mai continui ca regizor, ci ca producator si scenarist. Vor fi sase episoade a cate 30-40 de minute, iar pe primele le vom termina de filmat, sper, pana la sfarsitul anului. La asta lucrez acum. Regizori sunt Hanno Hofer, Constantin Popescu si altii. Si inca sunt in cautare de regizori.
PAREREA CRITICILOR
Palme d’Or, cel mai important Cristina Corciovescu: „Facand o comparatie intre Cannes si premiile americane, sigur ca, in mintea mai tuturor, Oscarul este distinctia suprema. Dar nu trebuie sa comparam mere cu pere”.
Mihai Chirilov: „Pronostic: va fi si prima oara cand un film romanesc va primi Globul de Aur. Premiul de la Cannes este cel mai important. Oscarul ramane insa cel mai „sonor”„.
Aura Puran: „Se uita ca Oscarul este totusi un premiu strict national, care are o sectiune pentru film strain, pe cand Cannes este un festival international, in care te masori cu cineasti din toata lumea”. (Doinel Tronaru)