Profesorul Ştefan Vlaston trage un semnal de alarmă şi confirmă temerile pe care mulţi dintre părinţi le au. „Matematica din programă îi sperie pe elevi. Ei nu învaţă nici ce ar putea învăţa în mod normal, această structură le induce ideea că nu sunt buni la mate şi, astfel, renunţă să mai înveţe”.



Materie de liceu la gimnaziu

Din perspectiva lui Vlaston, matematica este doar un exemplu, în orarul elevilor multe dintre discipline fiind structurate la fel de greşit sau mai grav, fiind necorelate. ,,Un alt exemplu, fizica. Elevii sunt nevoiţi să înveţe vectorii la fizică în clasa a VII-a, dar la matematică fac cunoştinţă cu vectorii abia la liceu”. Profesorul îşi aminteşte că la rugămintea unui prieten a fost nevoit să înfrunte hibele sistemului. Cea mai gravă problemă ar fi la debutul gimnaziului. „Întâmplarea face să mă roage un prieten să văd cum se descurcă la matematică fata sa de clasa a V-a. M-am luat cu mâinile de cap! Clasa a V-a este o etapă tranzitorie, de la şcoala primară la gimnaziu, când elevii trebuie să se obişnuiască cu o nouă structură, cu mai mulţi profesori, cu mai multe discipline. Unii abia au cunoştinţele de bază, dar li se cer ecuaţii de liceu!”, afirmă profesorul.

„Autorii manualelor au probleme mari de înţelegere”

Acesta continuă să sublinieze problemele care i-ar putea conduce pe elevi la eşecuri în parcursul educaţional. El crede că sistemul de învăţământ românesc nu se concentrează pe nevoia de înţelegere a copilului, de aceea puştii ajung fie înspăimântaţi de o notă mică primită la matematică sau de un exerciţiu prost rezolvat în timpul unui test. Materia pe care ei o parcurg în timpul unui an şcolar nu se rezumă la capacitatea de înţelegere a unui minor de 11-12 ani. „Este o crimă pedagogică să obligi copiii de clasa a V-a să-şi bată capul cu astfel de exerciţii. Mai mult ca sigur că autorii au probleme mari de înţelegere a rostului şcolii şi a capacităţii de înţelegere a unor copii de 10-11 ani, abia trecuţi de şcoală primară”.

,,Limbaj savant” în manualele elevilor

Ştefan Vlaston a deschis mai multe manuale de pe băncile elevilor. Spre surprinderea acestuia, a întâlnit termeni greu de înţeles şi de adulţi. „După cum vă spuneam, nu doar la matematică găsim exemple aberante. Iată concepte de la alte discipline, extrase din manualele şcolare: climax, hidroserie, concurenţă interspecifică, ecogeneză, xeroserie, eceză, reacţie biocenotică, omniscient, artefact, eponim, perspectivă auctorială, ezoteric, transgresarea timpului, sincretism de limbaje, personaj reflector sunt concepte legate de procese sau capitole predate la universitate, nu-şi au locul într-un context în care nu sunt acceptate şi asimilate de către elevi.”

„Părinții îi trimit la meditații”

Ştefan Vlaston (foto) crede că şcoala românească îi împinge pe părinţi să-şi trimită copiii la meditaţii. Din cauza materiei greu de înţeles, puştilor li se induce ideea că nu sunt buni la matematică şi, automat, renunţă. Pentru a putea promova clasa, adulţii îi trimit pe juniori la meditaţii în particular, unde platesc bani grei. Conform site-ului www.vreauprofesor.ro, o sedinţă la matematică care ţine două ore, costă 70 de lei sau, câteodată, 50 de lei, sumă propusă de cei nu foarte bine cotaţi pe platformă. Unii profesori aleg să pregătească, în aceeaşi sedinţă, doi sau trei elevi deodată, conform anunţurilor. La un simplu calcul, dacă elevul face pregătire la matematică de două ori pe săptămână, părinţii ajung să achite suma lunară de 560 de lei, în condiţiile în care salariul minim pe economie este de 1.450 de lei.