Manualele digitale - între revoluție tehnologică și imbecilizare

Manualele digitale - între revoluție tehnologică și imbecilizare

Digitalizarea învățământului generează polemici aprinse în rândul cadrelor didactice, a părinților, a elevilor. Părerile sunt împărțite și, pentru a înțelege mai bine fenomenul, vom prezenta atât avantajele, cât și dezavantajele întrebuințării sau, mai corect spus, a încercării de întrebuințare - în școlile românești - a ebook-ului în locul manualului clasic, tipărit

Vom supune dezbaterii publice metodologia privind noile manuale, plus componenta digitală, și calendarul pentru schimbarea acestora. Modificarea manualelor este prevăzută să se încheie în 2017”, anunța, triumfător, în urmă cu patru ani, ministrul Educației de la acea vreme, Remus Pricopie. Dincolo de scandalul din 2013, care a urmat licitațiilor pentru manualele digitale destinate claselor a I-a și a II-a, dar și lăsând la o parte faptul că nici până acum problema n-a fost integral rezolvată, se impune evidențiată o întrebare esențială: este pregătită România să digitalizeze învățământul, mai ales învățământul primar și gimnazial, mai ales învățământul rural, unde cursurile se țin, iarna, la gura sobei, unde banala „durere de burtă” e rezolvată pe repede înainte, în WC-ul turcesc din fundul curții?

Dar, cum discrepanțele din tre școlile de la sat și cele de la oraș constituie doar un aspect al spinoasei inițiative tehnologice, să inventariem (fără a avea pretenția că leam enumerat pe toate) atât avantajele, cât și dezavantajele digitalizării manualelor.

Avantaje

Ne puteți urmări și pe Google News

Profesorii, părinții, așanumiții specialiști în educație și elevii care pledează pentru implementarea manualelor digitale în școli propun următoarele argumente:

1. Ușurarea ghiozdanului - în prezent se consideră că numărul manualelor pe care un elev le cară zilnic la școală este prea mare, iar greutatea pe care o duc în spate le poate afecta sănătatea.

2. Protejarea mediului - prin folosirea unui manual digital unic sunt salvate pădurile, exploatate pentru hârtia necesară cărților scrise.

3. Reîmprospătarea constantă a informației - manualul digital poate fi updatat la nesfârșit, perfecționându-se astfel procesul învățării.

4. Interactivitatea - elevul poate interacționa mult mai ușor cu un manual digital, își poate dezvolta mai rapid creativitatea. În plus, tinerii ar fi atrași de noile tehnologii, de unde concluzia că ar învăța mai ușor, din plăcere.

Dezavantaje

Sunt și părinți, profesori, specialiști sau elevi care nu văd cu ochi buni manualele digitale, argumentele lor fiind următoarele:

1. Sănătatea - studiile în domeniu au demonstrat că utilizarea în exces a tabletelor afectează grav sănătatea copiilor. În plus, ei pot fi distrași de la procesul învățării de tentațiile obișnuite, tentații care au creat deja o prăpastie între părinți și copii: Facebook, e-mail, jocuri etc.

2. Criteriul financiar - Manualele digitale pot fi întrebuințate doar prin intermediul unor tehnologii (tabletele, de exemplu) destul de costisitoare, aspect care ar crea diferențe nedrepte între elevi. Fără să mai comparăm școlile din mediul rural cu cele din mediul urban.

3. Instruirea profesorilor - sunt cadre didactice - și nu puține - care nu știu să folosească manualele digitale. În afară de investiția în instruirea dascălilor certați cu tehnologia, ar mai fi nevoie de bani și pentru achiziționarea softurilor, a creării infrastructurii wi-fi (mai ales în mediul rural), a asigurării consultanței IT, a softurilor pentru manuale etc.

4. Percepere - studiile în domeniu au demonstrat că p e rsoa n e - le care citesc un text pe hârtie înțeleg și rețin mai bine decât p e rsoa n e - le care întreprind aceași activitate pe un format digital. Mai mult, studiile de specialitate arată că citirea de pe ecran ar afecta şi memoria de lungă durată. Cu alte cuvinte, în timp, utilizatorul de tabletă ar urma să dezvolte carențe majore în domeniul cognitiv.

Actualul ministru visează la „Legea manualelor”

Pavel Năstase, actualul ministru al Educației, pledează pentru inițierea unei legi care să reglementeze situația manualelor: „Manualele se găsesc într-un proces de reînnoire, au fost modificate deja cele pentru clasele I-IV, acum se operează asupra celor destinate clasei a V-a... Manualele digitale ajută elevul, dar ele nu pot înlocui profesorul. Oricum, susțin elaborarea unei legi a manualelor, care să ușureze întregul proces al achizițiilor, atât de contestat în ultima perioadă”.