Detaliile contractului trebuie să fie păstrate secrete, deoarece divulgarea lor ar putea „amenința capacitatea Ungariei de a-și conduce politica externă și interesele comerciale”, potrivit proiectului de lege.

Ungaria intenționează astfel să se protejeze de „influența externă indusă”, proiectul fiind „de interes național superior”, spune textul.

Linia feroviară de mare viteză va moderniza o legătură existentă între capitalele maghiară și sârbă.
În conformitate cu acordul semnat cu banca de stat chineză Exim, Ungaria va finanța 85% din costurile investiției – estimată la cel puțin 2 miliarde de euro – prin împrumut și restul de 15% cu fonduri proprii.

Guvernul a declarat anterior că secretizarea detaliilor contractului era necesară pentru a obține împrumutul de la Exim.

Conform legii, Budapesta poate decide oricând să divulge documente ale proiectului„după obținerea poziției guvernului Republicii Populare Chineze”.

Guvernul declarase înainte că secretizarea detaliilor contractului este necesară pentru a obţine împrumutul respectiv de la Exim.

Potrivit legislaţiei în vigoare, Budapesta poate decide oricând să divulge date ale proiectului „după ce a obținut poziția din partea guvernului Republicii Populare Chineze”, scrie Belga.

Investiția a atras critici potrivit cărora i se oferă Chinei posibilitatea de a interveni în afacerile Ungariei dar și că ea reprezintă un cost imens pentru contribuabil.

De asemenea, au fost ridicate îndoieli cu privire la rentabilitatea proiectului și riscurile de corupție legate de construcția secțiunii maghiare a liniei de cale ferată cu o lungime de 350 km.

Linia va fi parțial construit de cercuri de afaceri apropiate premierului Viktor Orban și este de așteptat să facă parte dintr-un proiect de legătură feroviară între Europa centrală și portul Pireu din Grecia, proiect gestionat de China.

Proiectul face parte din ambițioasa inițiativă chineză denumită noile „drumuri ale mătăsii”, proiect de infrastructură globală semnat de președintele chinez Xi Jinping pentru a transporta chineze de la est la vest.

Italia, Portugalia și Grecia, precum și câteva țări din Europa de Est s-au alăturat acestei inițiative chineze. Linia Budapesta-Belgrad este primul mare proiect feroviar susținut de China în Uniunea Europeană, au spus analiștii.