Managerul de 33 de ani care a schimbat "batranul" Arctic
- Adam Popescu
- 30 iulie 2007, 03:00
Monica Iavorschi, directorul de marketing al traditionalului producator de frigidere, a facut minuni in vanzari: cresteri anuale de peste 10%.
La o privire mai atenta asupra rezultatelor financiare inregistrate de Arctic in ultimii ani, o concluzie se desprinde: vanzarile se plaseaza constant peste media pietei, iar procentul de crestere este format, intotdeauna, din doua cifre.
Toate acestea, intr-o piata de electronice si electrocasnice despre care producatorii si comerciantii spun ca ar stagna, daca nu ar fi chiar in declin, pentru ca romanii si-ar investi banii in cu totul alte categorii de produse. Adevarat, dar cu exceptii.
Arctic nu a schimbat in ultimii ani doar portofoliul de produse - de la renumitul frigider, marca este atasata acum la aragazuri, hote, masini de spalat si chiar televizoare. Mai important, producatorul are, de cativa ani incoace, un public mult intinerit, astfel ca aproape jumatate dintre clientii producatorului de electrocasnice sunt acum tineri sub 35 de ani.
In paralel, si marca „Arctic” a intinerit, in locul unui brand invechit clientii ajungand sa asocieze numele producatorului roman de frigidere cu valori ca „incredere” si „calitate”.
Coordoneaza o echipa de 160 de persoane In spatele tuturor acestor schimbari, un manager mai tanar decat marca pe care o repozitioneaza. Monica Iavorschi are, la doar 33 de ani, rezultate care l-ar face invidios pe orice alt manager de marketing sau de vanzari. Succesele nu si le asuma personal, iar atunci cand vorbeste despre schimbarile evidente de la Arctic, le atribuie echipei pe care o coordoneaza - vanzari, marketing si service, adica aproape 160 de persoane.
Absolventa de Cibernetica, cu un master in planificarea afacerii, si-a dorit intotdeauna sa lucreze in marketing, insa nu a ajuns sa o faca pana la Arctic. A lucrat mai multi ani in industria cosmetica, pentru divizia din Romania a companiei suedeze Avon, unde a inceput pe postul de costumer service si a incheiat in departamentul financiar, ca analist.
La Arctic, interviul de angajare l-a sustinut in 2001, cu fostul director al companiei, George Bergeron, cel care a reusit sa scape compania de pierderi.
Obiectivele erau clare: crearea unei echipe puternice de marketing - care, la acea data, era compusa din doar doua persoane - si cresterea companiei, astfel incat sa devina atractiva pentru un investitor strategic.
Parte din „noul val” „Decizia de a veni la Arctic a fost una dificila. Trebuia sa refac de la zero tot ce insemna echipa si strategie de marketing. In plus, drumul pana la Gaesti, acolo unde aveam birourile la acea data, mi se parea la inceput incredibil de lung”, isi aminteste Monica Iavorschi. Prima bariera: oamenii care lucrau in companie.
„Era o combinatie ciudata de manageri. Erau oameni foarte tineri, cu multe idei, in resurse umane, in departamentul financiar, iar altii, din vechea liga, mai degraba refractari. Era foarte greu sa-mi impun un punct de vedere.”
La un an si jumatate de cand a ajuns in companie, a preluat si echipa de vanzari, a pus la punct distributia, pentru ca produsele firmei nu erau prezente decat in foarte putine magazine. Din 2002, a facut parte din echipa cu care Arctic a cunoscut schimbarea de proprietar, pachetul majoritar de actiuni fiind achizitionat de grupul turc Arcelik.
SI DESIGNUL FACE DIFERENTA Gata cu rafturile albe
Monica Iavorschi nu s-a implicat doar in probleme de distributie sau comunicare a noii marci „Arctic”. Desi spune ca nu este neaparat creativa, lucreaza in stransa colaborare cu specialistii din design. Epoca rafturilor albe, opace, s-a incheiat la propunerea tanarului manager, dupa cum sigla serigrafiata pe produs, albastra, a fost inlocuita cu una aplicata pe produs, argintie.
TRADITIE Electrocasnice, de 37 de ani
Arctic a inceput productia de frigidere la Gaesti in 1970, pentru ca din 2002 sa faca parte din grupul turc Arcelik, unul dintre cei mai mari producatori de electronice si electrocasnice din regiune. De atunci, au fost introduse pe piata romaneasca si electrocasnicele Beko, marca a grupului turc.
Pana in 2005, noul proprietar a investit circa 35 milioane de euro in tehnologie, care au dus la triplarea capacitatii de productie, a exporturilor si, implicit, a cifrei de afaceri. Arctic a inregistrat afaceri de 194 de milioane de euro anul trecut, in crestere cu 30% fata de 2005, in timp ce exporturile au avansat cu 60%, la 741.000 de unitati. Cel mai bine vandut produs din portofoliul companiei este un frigider-combina de clasa A, cu 60.000 de unitati comercializate anul trecut, adica o pondere de 10% in piata de profil.
CV
Monica Iavorschi, directorde marketingsi vanzari la Arctic > 33 de ani, vorbeste engleza si turca
> Necasatorita, nu are copii
> Ce conduce: Volkswagen Passat, masina de serviciu
> Gadgetul indispensabil: laptopul
> Ultima vacanta: Malaga
> Concediul: de 2-3 ori pe an
> Programul de la birou: 9.00-19.00, rar o prinde noaptea la firma
> Dupa afaceri: face sport, iese in oras cu prietenii
> Ce citeste acum: „Alchimia emotionala”, de Tara Bennett-Goleman
> Cartea care o inspira in afaceri: „Business Sense: Exercising Management’s Five Freedoms”, de Dan Thomas
> Modelul in afaceri: George Bergeron, fostul director general al Arctic
> Sedintele: in fiecare luni dimineata, cu echipele de marketing si vanzari, trimestrial cu managementul turc, la Istanbul
> Electrocasnicele din casa: Arctic si Beko
> Biroul: are un perete din geam, pentru ca ii place sa se simta aproape de echipa
> Rezultatele la vanzari: le urmareste zilnic
> Proiectul curent: cresterea marcii Beko
> Cum sa „vinzi” un presedinte: „Oamenii politici de la noi nu comunica dupa o strategie coerenta, ci doar din inertia propriilor lor charisme”