Leul slab a scos exporturile din criză

Leul slab a scos exporturile din criză

După opt luni de creștere continuă, exporturile au ieșit din recesiune, reușind să recupereze în acest interval aproape toate pierderile înregistrare în perioada de criză, a anunțat astăzi Mihai Ionescu, președintele Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România (ANEIR).

"Succesul exportatorilor are la bază în principal politica BNR de a asigurare a stabilităţii cursului de schimb în palierul 4,1-4,3 lei/euro, cu scurte perioade de abatere din acest palier. Această stabilitate a dat curaj exportatorilor să semneze contracte", a apreciat Ionescu.

Potrivit acestuia, exporturile au scăzut timp de 12 luni, în perioada noiembrie 2008-octombrie 2009, timp în care circa o treime din cei aproximativ 20.000 de exportatori și-au suspendat sau încheiat activitatea. Unele dintre ele au început însă să își revină, a explicat Ionescu.

Astfel, exporturile au totalizat în primele patru luni ale anului 10,82 miliarde euro, de la 8,76 miliarde euro în aceeaşi perioadă a anului 2009. Cea mai mare pondere este deţinută de maşini şi echipamente electrice (26,4% din total), automobile, tractoare alte vehicule (13,6%) şi metale comune şi articole din acestea (11,4%). Dacia și Nokia, primii exportatori

Pe de altă parte, în ultima perioadă a avut loc o modificare a structurii exporturilor. Astfel, companiile metalurgice și petroliere au cedat primele două locuri către Automobile Dacia și Nokia România în clasamentul exportatorilor pe primele patru luni ale acestui an. Pe următoarele trei poziții se situează Rompetrol Rafinare, ArcelorMittal Galați și OMV Petrom. Trebuie menționat că în top 100 exportatori se regăsesc doar patru firme cu capital majoritar românesc, printre care Oltchim, InterAgro și Compa Sibiu.

De asemenea, un loc tot mai important îl ocupă zona electronică, dar și cea a medicamentelor sau a șantierelor navale. De altfel, sectoarele cu cea mai mare creștere a exporturilor în 2009 față de 2008 au fost industria echipamentelor electrice, electronice și de comunicații (cu o majorare de trei ori a vânzărilor), industria auto și cea navală (cu o dublare a vânzărilor). La polul opus, trei sectoare care au suferit foarte mult sunt cel metalurgic, industria cimentului și cea textilă, care se află într-un declin continuu, potrivit ANEIR.

Vremuri bune pentru industria electronică

De altfel, Nicolae Vasile, președintele Patronatul Român din Industria Electronică, Electrotehnică, Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţii, a declarat că acest domeniu o să mai crească, împins înainte de contextul global.

"Va urma o evoluție spectaculoasă pe componente pentru echipamentele care utilizează energia regenerabilă sau pentru automobilul electric", a spus Vasile.

Totodată, creșterea pe acest segment va veni și din încălzirea electrică a locuințelor.

"În România, de două ierni, încălzirea electrică este mai avantajoasă decât cea cu gaze și se dezvoltă tot felul de produse în acest sens", a adăugat Nicolae Vasile.

În plus, potrivit acestuia, producția de becuri cu incandescență este interzisă din iunie 2010, astfel că „"ndustria iluminatului cu leduri va evolua spectaculos în România, sunt deja producători care s-au reorientat deja pe această direcție". Totodată, o pondere tot mai mare pe plan global îl au aplicațiile cu inteligență artificială încorporată – de la locuințe inteligente la textile inteligente.

"Se produc mutații în cererea globală, cu accent pe sustenabilitate, regenerabile și e absolut necesar ca firmele să se reorienteze către aceste industrii, pe măsură ce pierd avantaje pe industriile actuale", a spus Costin Lianu, director în cadrul Ministerului Economiei. Designul de mobilier, tot mai căutat

Dacă vorbim de sectorul textilelor, acesta pierde tot mai mult pentru că nu s-a reorientat în criză, așa cum a făcut-o industria mobilei, de pildă, ci lucrează încă mult în lohn, nu cu brand propriu, a spus președintele ANEIR. Aurica Sereny, președinta Asociației Producătorilor Români de Mobilă, a declarat că dacă firmele din domeniu estimau la începutul lui 2009 că vor înregistra scăderi ale afacerilor de 50%, la finele anului scăderea producției a fost de 10%, iar a exporturilor de 20%. Asta și în condițiile în care importurile de mobilă s-au diminuat cu 40%, clienții orientându-se mai mult pe cea din producția internă.

O piață nouă pe care unele companii românești din domeniu au șanse să intre acum este America de Sud – Chile, Bolivia, Argentina și Peru, unde nu s-a exportat niciodată, a spus Sereny. O tendință nouă în această industrie este dezvoltarea designului de mobilier.

"Mobila este unul dintre cele mai inovative produse. Vrem să atragem tinerii în designul de mobilier", a afirmat Sereny.

O nouă strategie națională pentru exporturi

De altfel, industria textilelor și cea a producției de încălțăminte vor fi redefinite în noua strategie națională de promovare a exporturilor până în 2014, concepută de Ministerul Economiei, accentul urmând să fie pus pe partea de design. Totodată, România va miza pe agricultura organică, iar artizanatul, meșteșugurile vor fi tratate unitar cu turismul. De asemenea, firmele vor fi stimulate să exporte miere sau vin pe un brand regional (ex: "vinul podgoreanului"). Totodată, România va încerca să recupereze terenul pierdut pe piețe precum China, Rusia, Orientul Mijlociu, Africa sau America de Sud.

"Am intrat cu vinurile pe piețele din Asia, cu cosmeticele - în Orientul Mijlociu și dezvoltăm vânzările de mobilă în țările din CSI și Rusia", a declarat Costin Lianu, director în Ministerul Economiei.

Noua strategie va fi lansată în luna septembrie.

Ne puteți urmări și pe Google News