SCRISOARE DESCHISĂ 

Stimate domnule Președinte al Senatului,

Stimate domnule Președinte al Camerei Deputaților

 

Noi, cotidianul Evenimentului Zilei,

în temeiul prevederilor art. 64 alin. (4) din Constituția României, republicată, și ale art. 19 alin. (1) din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 4/1992, republicat, vă solicităm

CONSTITUIREA UNEI COMISII DE ANCHETĂ 

A CELOR DOUĂ CAMERE ALE PARLAMENTULUI

 în vederea clarificării cauzelor și împrejurărilor care au condus la deficiențele de manipulare a documentelor din arhiva DGPA/SIPA, la utilizarea documentelor ce se regăseau în acea arhivă precum și în privința accesului unor persoane la aceste documente cu grade de clasificare strict secret, fără certificat ORNISS.

​Astfel, potrivit art. 19 alin. (1) din Hotărârea Parlamentului României nr. 4/1992, republicată, cu modificările și completările ulterioare: ”În condiţiile în care se consideră necesară clarificarea cauzelor şi împrejurărilor în care s-au produs evenimente sau au avut loc acţiuni cu efecte negative, precum şi pentru stabilirea concluziilor, răspunderilor şi măsurilor care se impun, la nivelul Parlamentului se pot constitui comisii de anchetă parlamentară.”

​Astfel cum a arătat publicația noastră, dar și alte ziare și posturi de televiziune în mai multe rânduri, există indicii credibile ca arhiva Direcţiei Generale de Protecţie şi Anticorupţie – DGPA (fostul Serviciu Independent de Protecţie şi Anticorupţie – SIPA) din cadrul Ministerului Justiţiei să fi fost accesată în mod nelegal, ca anumite informații să fi fost copiate în mod nepermis și manipulate cu încălcarea legii.

​Mai mult, există probabilitatea ca informațiile la care au avut acces anumite persoane să fi fost folosite în scopuri nepermise, care se pot plasa în afara cadrului normativ aplicabil, de natură a fi denaturate valori fundamentale ale statului de drept:

  • independența justiției,
  • dreptul la un proces echitabil,
  • separația puterilor în stat.

​Așadar, situațiile relatate pe larg în cuprinsul publicației noastre, documentele făcute publice și mărturiile prezentate publicului, sunt suficiente pentru a se constitui o comisie de anchetă la nivelul celor două camere reunite, care să afle adevărul în legătură cu acele evenimente și să stabilească concluziilor, răspunderilor şi măsurilor care se impun.

Interesul legitim al publicului de a afla adevărul, eliberarea magistraților de sub posibila amenințare a folosirii unor documente strict secrete, nevoia unei justiții cu adevărat independente de factorul politic, reprezintă obiective de interes național, iar rolul Parlamentului este extrem de important nu numai în materie de legiferare, dar și de corectare a eventualelor derapaje de la principiile statului de drept.

Precizăm că până în prezent nu au fost declanșate cercetări penale în legătură cu aceste aspecte, având în vedere că la nivelul DIICOT, astfel cum rezultă din informațiile furnizate de această structură de parchet presei. Obiectul dosarului ce a fost înregistrat pe rolul acesteia îl constituie deţinerea fără drept a unui document ce conţine informaţii secrete de stat şineglijenţă, ca urmare a unei plângeri pe care a depus-o judecătorul Cristi Danileţ. 

Mai exact, se cercetează modalitatea în care informațiile privind faptele săvârșite în legătură cu arhiva SIPA au fost aduse la cunoștință publică, iar nu modalitatea în care au fost manipulate și utilizate documentele din arhiva SIPA și efectele produse de aceste operațiuni asupra magistraților.

​Astfel, din declarația publică recentă a Procurorului Șef al DIICOT, dată la data de 7.09.2017, domnul Daniel Horodniceanu, rezultă că ”Au avut loc audieri, se vor mai face audieri în arhivă şi vor mai fi ascultate şi alte persoane. Au fost undeva la 10-12 persoane audiate”.

​Așadar, aspectele cuprinse în dezvăluirile publicației noastre nu fac obiectul nici al acestui dosar și nici a altuia care să fi fost constituit la vreo altă structură de parchet.

​În aceste condiții, vă solicităm să constituiți o comisie de anchetă la nivelul celor două Camere, care să stabilească adevărul și să ia măsurile ce se impun în legătură cu următoarele aspecte:

1. Dacă informațiile menționate în raportul nr. 096/17.04.2008 făcut public la data de 25 mai 2017 de către publicația noastră sunt reale;
2. Împrejurările concrete în care, la data de 18.08.2017, ministrul justiției de la acea dată, Raluca Prună, a sporit gradul de secretizare al raportului 096 la secret de stat și motivele pentru care a procedat în acest mod; 
3. Dacă persoanele care au intrat în arhiva SIPA aveau dreptul legal și dețineau toate autorizațiile legale necesare pentru pătrunderea în acel spațiu;
4. Dacă documentele aflate în arhiva SIPA precum și hardurile, ori alte arhive electronice au fost fotocopiate, sustrase, distruse, de către cine și în ce scop;
5. Dacă documentele fotocopiate au fost folosite în scopuri ilicite, în afara cadrului legal reglementat;
6. Dacă împrejurările ce se vor constata și reține eventual de către comisia de anchetă referitoare la utilizarea documentelor din arhiva SIPA au fost de natură a afecta independența justiției și, pe cale de consecință, caracterul de stat de drept al Statului Român.

 

Domnului Călin Popescu Tăriceanu, Președinte al Senatului

Domnului Liviu Dragnea, Președinte al Camerei Deputaților